Een initiatief van Malmberg

De functie van sociale media in uw klas

Sociale media zoals YouTube, Facebook en Hyves zijn onlosmakelijk verbonden met de belevingswereld van leerlingen. Maar ook onder docenten in het voortgezet onderwijs groeit de populariteit van sociale media. Bijna dertig procent heeft een Twitter-account, maar toch blijken docenten het meest gebruik te maken van sociale kanalen als YouTube en Facebook. De laatste, Facebook, voornamelijk voor privédoeleinden: om in contact te blijven met vrienden en familie en voor ontspanning en afleiding. Daarmee verschillen docenten dus helemaal niet zoveel van leerlingen, die sociale media ook voornamelijk voor plezier, afleiding en informeel contact gebruiken.

Sociale media in de les
Maar voor leerdoeleinden is het gebruik van sociale media  nog minimaal. En dat terwijl daar toch interessante mogelijkheden liggen. In het vakblad COS (maart 2012) stond een interessant voorbeeld van een docent die bewust op zoek is naar manieren om sociale media in de zetten in de dagelijkse lespraktijk. Deze docente vroeg haar volgers op Twitter bijvoorbeeld om het begin van een spreekwoord te tweeten. De leerlingen moesten het spreekwoord vervolgens afmaken en deze met de betekenis erbij weer op Twitter plaatsen. En zonder dat zij daartoe verplicht werden gesteld gaven de volgens daar weer feedback op.

Motiverende leervorm
Het mooie aan dit voorbeeld is dat het gebruik van sociale media laagdrempelig een eenvoudig te organiseren is. Het brengt aangename afwisseling in de les maar dat is niet de belangrijkste reden om voor dergelijke opdrachten te kiezen. Belangrijker is dat de leerlingen door de leervorm gemotiveerder worden en betrokken raken bij hun leertaak, omdat die in een voor hen betekenisvolle situatie wordt geplaatst. Lees in dit artikel meer over het gebruik van Twitter als docententool.

Achter de spreekwoorden zaten namelijk ‘echte mensen’, die meekeken naar wat de leerlingen ervan gemaakt hadden. Dit gaf betekenis aan waar zij op school mee bezig waren. Het zou me daarom niet verbazen als het leerrendement van zulke opdrachten op lange termijn ook hoger is…

Tegengeluid
Voor het gebruik van sociale media in de lespraktijk zijn tal van praktische en organisatorische bezwaren te bedenken. Van het al dan niet uitsluiten van leerlingen die geen ‘device’ hebben tot wrijving met het sociale-mediabeleid dat de school voert. Bij deze bezwaren wil ik alleen niet te lang stilstaan.

Wat namelijk veel boeiender is, is de vraag of u sociale media op een laagdrempelige manier in uw klaslokaal weet te brengen? Als dat zo is, deel dan uw ervaringen en ideeën met ons en met uw collega’s.

 

Lees ook:

 

 

 

 

Daphne Verrest – Uitgever Bèta VO

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

2 Responses

  1. Die vraag is inderdaad veel boeiender, al moeten we de moeilijke vragen natuurlijk niet uit de weg gaan. In mijn boek Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs vind je 100 tips om met sociale media aan het werk te gaan. Voor tip 101 en verder kun je terecht op deze pagina: http://goo.gl/Zwifs

  2. Die vraag is inderdaad veel boeiender, al moeten we de moeilijke vragen natuurlijk niet uit de weg gaan. In mijn boek Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs vind je 100 tips om met sociale media aan het werk te gaan. Voor tip 101 en verder kun je terecht op deze pagina: http://goo.gl/Zwifs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.