Home » Creatief schrijven krijgt kinderen aan het lezen

Creatief schrijven krijgt kinderen aan het lezen

Merk jij in jouw klas ook dat veel kinderen totaal geen zin hebben om te lezen? Heb je het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd om ze enthousiast te maken, maar dat niets helpt? Probeer je klas dan eens creatief te laten schrijven. Daarover lees je meer in dit artikel.

Als leraar weet je natuurlijk dat lezen heel belangrijk is om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Waar veel leraren echter mee te maken krijgen, is dat kinderen nooit zin hebben om te lezen. Een manier om het voor de kinderen leuker te maken is door hen een verhaal te laten schrijven waarbij ze hun fantasie mogen gebruiken. Het is dan de bedoeling dat je als leraar even niet let op spelling en grammatica. Maak duidelijk aan de kinderen dat ze het niet fout kunnen doen en dat ze alles mogen opschrijven wat ze willen. De effecten van creatief schrijven op leesgedrag zijn aangetoond in meerdere onderzoeken. Als de schrijfmotor eenmaal draait, volgt lezen vanzelf.

Praktische tips

Om kinderen een handje op weg te helpen met creatief schrijven kun je ze een opdracht meegeven om te wennen. Een leuke opdracht is dat kinderen een tekening maken van hun eigen gezicht, met daaromheen allemaal woorden die henzelf omschrijven, zoals: hobby’s, sport, leeftijd, enzovoort. Vervolgens laat je elke tekening zien aan de klas en dan mogen de kinderen raden wie wie is.

Een andere opdracht kan zijn dat jij een begin van een verhaal geeft en dat de kinderen het dan af mogen maken. Als je zelf niet zoveel inspiratie hebt, laat dan bijvoorbeeld dit filmpje zien, waarin kinderboekenschrijver Corien Oranje een leuk begin geeft van een verhaal. Tip: Misschien heb je wel boeken van haar op school. Laat ze na het filmpje zien aan je klas, dat geeft weer een extra leesimpuls.

Een andere opdracht is om de kinderen een dagboek uit de toekomst te laten schrijven. Dit is vooral geschikt voor de iets oudere kinderen, omdat ze iets moeten schrijven dat in de toekomst gebeurt, maar waarbij ze de verleden tijd moeten gebruiken. Als ze dit heel moeilijk vinden, kun je ze deelopdrachtjes geven (beschrijf je huisdier, werk, gezin) maar let erop dat je ze niet te erg gaat sturen. Het is de bedoeling dat ze het gevoel krijgen dat ze het zelf hebben bedacht: dat maakt ze trots op hun eigen werk en stimuleert ze om dit vaker te doen.

Tips van echte schrijvers

Als de kinderen moeite hebben met zelf onderwerpen verzinnen, kun je ze ondersteunen met een echte kinderboekenschrijver die hen tips en opdrachten geeft (zoals in dit filmpje). Als dit aanslaat, kun je als school overwegen om een De Schoolschrijver-maand aan te schaffen. In een De Schoolschrijver-maand geven kinderboekenschrijvers in vier interactieve digibordlessen schrijftips aan de leerlingen, terwijl de leraar de klas actief ondersteunt. In de vierde les kun je een schrijver ook live in de klas uitnodigen. Deze maandprogramma’s (er zijn meerdere modules) zijn goede vervangers voor stellessen. Je krijgt de opdrachten en de werkbladen kant-en-klaar aangeleverd, zodat je bijna niets hoeft voor te bereiden. Wil je meer informatie over De Schoolschrijver-maand of een les gratis proberen? Neem dan eens een kijkje op hun website.

Heb jij nog goede tips om met creatief schrijven aan de slag te gaan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.