Home » Zo betrek je leerlingen bij je les: 5 ideeën uit het afstandsonderwijs

Zo betrek je leerlingen bij je les: 5 ideeën uit het afstandsonderwijs

Onderwijs op afstand was én is een flinke uitdaging voor docenten. Hoe zorg je, bijvoorbeeld, dat leerlingen betrokken blijven en actief met de les meedoen? Geschiedenisdocent Ron Litz beschrijft in zijn blog op Edutopia vijf ideeën uit het afstandsonderwijs die ook in het klaslokaal werken.  

Wees creatief en experimenteer met onlinelesvormen

Bereid je goed voor. Als je een duidelijk beeld hebt van de les, dan ben je klaar voor de volgende stap. Bepaal hoe je de betrokkenheid van jouw leerlingen verhoogt. Welke lesvorm past bij ze en hoe zorg je dat (nieuwe) informatie blijft hangen? Ron Litz heeft een paar creatieve en interactieve lesvormen uitgewerkt:

1. Maak een virtuele expositie in Google Slide

Laat leerlingen elkaars werk en opdrachten online bewonderen in plaats van in het klaslokaal. Zo kunnen ze in hun eigen tempo van elkaar leren en feedback geven. Laat ze bijvoorbeeld een presentatie maken in het onlineprogramma Google Slide. De presentatie of expositie kun je met een link bekijken.

2. Digitaal brainstormen met Google Jamboard

Als je in de klas gaat brainstormen, dan schrijf je ideeën vaak op gele post-its. Maar dat kan tegenwoordig ook digitaal. Met het programma Google Jamboard kun je online op een wit bord schrijven, tekenen en (kleur)categorieën maken. Net zoals bij Google Slide kun je online opmerkingen achterlaten en op elkaar reageren. Zo ontstaat er veel interactie tussen leerlingen onderling én de docent.

3. Ontwerp je eigen meme

Een goede manier om leerlingen te laten meedoen in de les is ze zelf iets laten maken, zoals een meme. Een meme is een opvallende foto of video die is bewerkt, bijvoorbeeld met Photoshop of door het toevoegen van een (grappige) tekst. Laat leerlingen een meme ontwerpen over wat zij in de les hebben geleerd.

4. Gebruik emoticons in plaats van tekst

Veel leerlingen gebruiken emoticons − zoals smileys of een boos poppetje − om hun gevoelens te uiten. Vraag leerlingen emoticons te delen over wat zij hebben geleerd in de les. En laat ze kort opschrijven waarom ze voor die afbeeldingen kiezen. Een voorbeeld: leerlingen die in de biologieles leren over fotosynthese laat je met emoticons uitbeelden hoe dat precies werkt.

5. Aan de slag met de RAFT-methode

De RAFT-methode staat in het Engels voor role, audience, format en topic. Bij deze werkvorm mogen leerlingen zelf een rol, publiek, vorm en onderwerp kiezen. Deze aanpak werkt goed bij het schrijven van een brief, het maken van een podcast of een infographic. Leerlingen krijgen hierbij alle vrijheid en raken zo extra gemotiveerd.

Positieve ervaringen uit het afstandsonderwijs

Litz is niet de enige docent die lesmethodes uit het afstandsonderwijs nu gebruikt in de klas. Ook Stephanie Rothstein, docent Engels, heeft drie nieuwe inzichten voor het reguliere onderwijs. Wil je nog meer lezen over positieve ervaringen met onderwijs op afstand? In een interview vertellen docenten en studenten welke kansen zij zien in afstandsonderwijs.

Welke voordelen heb jij ervaren door het afstandsonderwijs? Welke onlinelesvormen gebruik je nu ook nog in de klas? Laat het weten via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.