Home » 3 inzichten uit afstandsonderwijs voor in de reguliere les

3 inzichten uit afstandsonderwijs voor in de reguliere les

Het afstandsonderwijs heeft nieuwe manieren van werken opgeleverd die je ook kunt toepassen om je klassikale lessen nog beter te maken. Docent Engels Stephanie Rothstein beschrijft hoe ze drie nieuwe inzichten wil inzetten in haar reguliere onderwijs.

1. Open de wereld met online gastsprekers

Ieder schooljaar sluit Stephanie af met een droombaanproject. De leerlingen kiezen hun droombaan en maken een portfolio. Daarna komen gastsprekers uit de buurt over hun baan vertellen in de klas. Zonde om zo’n sessie niet door te laten gaan vanwege corona. En ook niet nodig, want dit jaar kwamen gastsprekers uit de hele wereld over de digitale vloer.

Dat kun je natuurlijk ook doen als de klas fysiek bij elkaar is. Zoek via social media naar mensen met een interessant beroep. Vraag of ze een uurtje tijd hebben om online met je klas te praten. En wie weet lukt het om een Engelse schrijver strikken voor je les Engels.

2. Kleine groepen in Google Meet, Docs, Presentaties en Jamboard

Afstandsonderwijs maakt het lastiger voor leerlingen om samen te werken. Hoe hou je als docent grip op wat ze doen en waar ze tegenaan lopen? En hoe kom je erachter wie wat heeft bijgedragen in een groepsproject? Je kunt de groepsdiscussies opnemen, maar dan moet je ze later allemaal terugkijken.

Gebruik Google Meets om je leerlingen in kleine groepjes te laten samenwerken. Zo storen ze elkaar niet en kun jij van het ene groepje naar het andere gaan om te checken hoe het ervoor staat. Als je ze ook laat werken aan een Google presentatie, -doc of Jamboard dan kun je hun voortgang volgen. Zorg dan wel dat jij de eigenaar bent van deze documenten. Je kunt zelfs meteen feedback geven in het document.

3. Maak een taakverdeling in een groepsgesprek

Een ander voordeel van online lesgeven is dat je al je leerlingen goed kunt zien. Meer timide leerlingen zie je in de klas soms over het hoofd, omdat anderen het woord voeren. Als je digitaal lesgeeft, zie je ze allemaal tegelijkertijd op je scherm. Je kunt dan ook de gesprekken beter leiden door microfoons van leerlingen af en toe te dempen.

Optimaliseer je lessen door je leerlingen een rol en een taak te geven:

  1. De gastheer of -vrouw
    De gastheer of -vrouw verwelkomt leerlingen die wat later inloggen en geeft in een paar zinnen de stand van zaken door. In de klas kun je deze taak eventueel splitsen: één leerling verwelkomt alle leerlingen bij de deur en een ander geeft een korte update als iemand wat later is.
  2. De link-manager
    Als je een link deelt tijdens je instructie, dan noteert een leerling deze link op een bepaalde plek waar de anderen deze gemakkelijk terug kunnen vinden.
  3. De vragensteller
    Als er een vraag is terwijl je je scherm deelt, dan is deze voor jou niet zichtbaar. De vragensteller houdt dit daarom voor je in de gaten. Hij of zij mag de microfoon aanzetten om door te geven dat er een vraag is. Zo voorkom je dat leerlingen door elkaar gaan praten tijdens de online les. In de klas kan er per groepje een vragensteller zijn. Laat de groep eerst ideeën uitwisselen en het probleem zelf proberen op te lossen. Vervolgens kan een persoon namens de groep vragen aan jou stellen.
  4. De tijdwaarnemer
    Zowel online als offline is het altijd handig om iemand de tijd in de gaten te laten houden.
  5. De notulist
    Alle leerlingen maken hun eigen aantekeningen tijdens de les. Laat een leerling notulist zijn en voeg die aantekeningen toe aan de opgenomen les. Leerlingen die niet bij de les aanwezig zijn of ziek thuis zitten, kunnen zo gemakkelijk bijblijven.

Welke inzichten uit de coronatijd pas jij toe in de klas? Deel ze met ons via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.