Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

2


Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!

Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt
Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent? Lees verder

Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg
Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren. Leren en toetsen zijn namelijk meer dan ooit met elkaar verbonden. Zo ‘toetsen’ adaptieve en gepersonaliseerde leeroplossingen continu waar leerlingen staan tijdens het leren. Door leerlingen bij iedere stap te voorzien van feedback op maat, kunnen ze de leerstof sneller eigen maken. Het leerrendement gaat omhoog en het onderwijs sluit beter aan bij het niveau en de leerbehoeften van de leerling. Lees verder

Gepersonaliseerd leren: Klinkt goed, maar hoe pakken we het aan?
Misschien werkt u op een school die best zo’n transitie wil maken: u wilt de leerling en zijn of haar leervoorkeuren centraal stellen in plaats van de methode. U wilt de leerling verantwoordelijk maken voor zijn of haar eigen leren. Daarbij hoopt u dat, op basis van kleine succesmomenten in de lessen, docenten als vanzelf inzien dat hun rol daarbij verandert van overdrager van kennis naar begeleider en facilitator van leerprocessen. Maar hoe pakt u dat aan en welke rol kan een digitale leeromgeving zoals itslearning daarin spelen? Papieren plannen en een visie op gepersonaliseerd leren is mooi, maar hoe geeft u dat vorm in de klas? Lees verder

Malmberg op studiedagen Toets Digitaal
Over anderhalve week, op 16 en 17 april, verzorgt Uitgeverij Malmberg een presentatie op de studiedagen Toets Digitaal. Tijdens de presentatie hoort u over hoe een adaptief ingericht leerproces invloed kan hebben op toetsing. Ook hoort u meer over de visie van Malmberg op adaptief en gepersonaliseerd leren; over de toepassing van de adaptieve leertechnologie van Knewton en over hoe Malmberg samen met vo-scholen adaptieve concepten ontwerpt en implementeert. Lees verder

Oproep: Wat wilt ú weten?
Zoals u leest schrijft de redactie van Onderwijs van Morgen regelmatig over adaptief en gepersonaliseerd leren. Zo proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten op uw lespraktijk als de docent in het voortgezet onderwijs. Om die reden willen we graag weten wat ú nou graag wilt weten! Dus:

Welke vragen ziet u graag beantwoord? Waar wilt u, met betrekking tot adaptief en gepersonaliseerd leren, graag meer over te weten komen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier en we nemen uw vraag in behandeling.

 

2 REACTIES

  1. vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de digitale bewegingen die leerlingen in hun ” vrijetijd” maken, wat mag je buiten een gesloten onderwijsdigisysteem analyseren, monitoren ? Van je medewerkers, van je leerlingen? Capsulaire samenleving…wens of niet? Mag je nav leer,informatiebehoefte als instituut de computer besturen zoals Facebook stuurt op je eerder ingevoerde zoekgegevens? Etc coderen en encrypten als verplicht vak? Ook voor werkend Nederland. Leren stopt niet na school en buiten de muren. En nog veel meer vragen..veiligheid en open internet contradictie?

  2. @Mirjam
    Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds meer óók buiten de klas plaats. Hoe en wat zal de toekomst uitwijzen. Het waarborgen van privacy is een uiterst belangrijke factor in deze, zeker voor een kwetsbare groep als leerlingen. De kracht van adaptief leren zit in data die in de leeromgevingen gegenereerd worden. Malmberg gebruikt uitsluitend data die gegenereerd worden in de eigen digitale leeromgeving en houdt zich aan de regel- en wetgeving op het gebied van datagebruik en privacy. Niet alleen op data mbt het leergedrag, maar ook de persoonsgegevens van de leerlingen. Daarnaast wordt er binnen GEU-verband (overkoepelende organisatie van educatieve uitgeverijen) gewerkt aan goede afspraken om de privacy te waarborgen. Eerder schreven we over programmeren en coderen in de klas. Tik voor alle artikelen “programmeren” in het zoekveld op de homepage.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here