Home » Onderwijsnieuws: Flexibele onderwijstijd en vertelvaardigheden

Onderwijsnieuws: Flexibele onderwijstijd en vertelvaardigheden

Een leerkracht wijst met zijn vinger naar de kalender voor het bijhouden van de flexibele onderwijstijd

Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.

Experiment flexibele onderwijstijd basisonderwijs gaat verder

In het hele land hebben kinderen al weken zomervakantie, maar toch gaan er nog steeds kinderen naar school. 17 scholen doen mee aan een experiment waarbij ze onderwijstijd zelf mogen invullen, dus ook de vakanties. Het experiment liep 1 augustus af en het ministerie van Onderwijs heeft onlangs besloten om door te gaan met de proef en meer scholen te laten aansluiten.

Nederland krijgt steeds meer megascholen

Sinds de jaren ’90 neemt het aantal kleine scholen in het voortgezet onderwijs met een rap tempo af. Waar dertig jaar geleden Nederland nog tal van scholen met 200 leerlingen telde, zijn die vandaag de dag opgeslokt door zogenoemde megascholen. De leerlingenaantallen op deze scholen lopen al snel op in de duizendtallen, maar wat zijn de gevolgen van deze veranderingen voor leraren, leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs?

Zo kunnen leerkrachten de vertelvaardigheden van kinderen met een TOS stimuleren

Een verhaal vertellen is taalkundig en cognitief complex. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen achterlopen op verschillende aspecten van vertelvaardigheid. Er zijn aanwijzingen dat het helpt als de leerkracht het goede voorbeeld geeft (modelleren), kinderen laat oefenen en hun visuele ondersteuning geeft.

Zomerschool: spelenderwijs werken aan taalvaardigheid

Deze zomer staat de Zomerschool opnieuw garant voor vier weken vol taal, plezier en ontdekking. Voor het zevende jaar op rij organiseert Figulus Welzijn dit programma speciaal voor basisschoolkinderen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands – zoals kinderen van statushouders, arbeidsmigranten en vluchtelingen.

Leeskalender 2025-2026

De nieuwe Leeskalender voor het voortgezet onderwijs van Stichting Lezen is er weer. We hopen dat deze net als voorgaande jaren in veel klaslokalen een mooi plekje aan de wand krijgt, zodat iedereen ziet: hier wordt gelezen! De Leeskalender bevat informatie over leesbevorderende campagnes en staat vol boekentips.

Event: Besturen on Tour

Tijdens Besturen on Tour wissel je ervaringen uit met andere besturen, leer je van experts en reflecteer je op je eigen organisatie. Je krijgt daarnaast een uniek inkijkje in de CVO Groep in Zeist, een scholengroep die haar stelsel voor bestuurlijke kwaliteitszorg grondig versterkt heeft, met daarin specifieke aandacht voor de samenhang tussen de kwaliteitszorg van het bestuur en die van de scholen.  

Woensdag 24 september 2025, van 09.30 tot 18.00 uur
Kosteloos

Kinderen bouwen karton-dorp: ‘Makkelijk, behalve als het nat is’

Op veel plekken in Nederland vind je in de zomer een timmerdorp. Kinderen kunnen daar zagen, timmeren en klussen – en een week lang hun eigen hutten bouwen, vaak van hout. In Dordrecht doen ze het anders: daar bouwen kinderen dit jaar voor het eerst een kartondorp.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.