Home » Lesstarter biologie: Positie van de ogen

Lesstarter biologie: Positie van de ogen

Veel docenten vinden het fijn om de les te starten met grappige of actuele weetjes. Rik Smale van Bioweetjes.nl geeft tips om je biologieles op een leuke manier te starten zodat je meteen de aandacht van de leerlingen hebt. Met zijn Bio Weetjes kun je de les openen met een grappig, interessant of verwonderend nieuwtje over dieren, planten en het lichaam.

Mensen en dieren hebben onder andere ogen als zintuigen om informatie uit hun omgeving op te nemen. De positie van de ogen is bij dieren verschillend. Een groot verschil zit hem in de manier van leven, namelijk of het een prooidier of een roofdier betreft.

Positie van de ogen: prooidieren

Dieren waarop gejaagd wordt door andere dieren noemen we prooidieren. Deze prooidieren zijn constant op hun hoede. De positie van de ogen is bij deze dieren veelal aan de zijkant van de kop. Zo kunnen ze een groot gebied in de gaten houden en is de kans groter om roofdieren bijtijds te signaleren.

Prooidieren kunnen slecht diepte zien, omdat hiervoor twee ogen nodig zijn, die naar hetzelfde punt kijken. Doordat de ogen zich aan de zijkanten van de kop bevinden is dit voor deze dieren niet mogelijk.

Positie van de ogen: roofdieren

Roofdieren zijn dieren die op andere dieren jagen om in hun voedselbehoefte te voorzien. Om tijdens het jagen succes te hebben, is het van belang dat roofdieren de afstand tussen zichzelf en hun prooi goed kunnen inschatten. Bij roofdieren zitten de ogen veelal aan de voorkant van de kop. Dit maakt het mogelijk om diepte te zien.

Een roofdier heeft een minder groot blikveld dan een prooidier. Daar staat tegenover dat een roofdier afstanden beter kan inschatten dan een prooidier.

Rik Smale – Bioweetjes.nl

Open jij je les op een bepaalde manier? Of heb je misschien tips voor collega’s over het openen van de les? Geef ze via onderstaand reactieformulier

2 reacties op “Lesstarter biologie: Positie van de ogen”

  1. Merlijn van Veen

    Het klinkt misschien muggenzifterig, maar ik wil toch mijn kritiek uiten op de zin: ” …zintuigen om informatie uit de omgeving op te nemen.”

    Er bestaat nogal wat verwarring tussen enerzijds prikkels of data, en anderzijds informatie.
    Deze verwarring is zelfs terug te vinden in filosofie en systeemtheorie, bijvoorbeeld over bewustzijn en perceptie, en het concept van kunstmatige intelligentie.

    Het punt is dat informatie gelijk staat aan de interpretatie van de prikkels; informatie is de betekenis die gegeven wordt.
    Daarmee bestaat informatie uitsluitend in de perceptie levende wezens, en wordt dus niet opgenomen uit de omgeving.
    Niet de informatie maar alleen prikkels worden opgenomen door zintuigen, en vervolgens worden die prikkels geïnterpreteerd zodat informatie ontstaat.

    In de filosofie omtrent bewustzijn wordt er nogal eens gesteld dat het menselijk bewustzijn en de kunstmatige intelligentie van machines in feite overeenkomstig zijn.

    Waar die vergelijking vaak mank gaat is het punt dat mensen (en ook dieren) informatie hanteren en combineren om te kunnen functioneren, terwijl computers geen idee hebben waarmee ze bezig zijn omdat het bij computers over data gaat en niet over informatie.

    De ogenschijnlijke informatie bij kunstmatige intelligentie is er uitsluitend in de vorm van instructies, en die instructies zijn gebaseerd op, juist ja, de informatie die een mens gevormd heeft voor het maken van een programma.

    Kunstmatige intelligentie bestaat de facto niet, een robot of computerprogramma is als een auto, alleen loopt hij niet op benzine maar op getallen (en stroom).

    Het feit dat ik nu aan het typen ben en dat ik letters op het scherm zie verschijnen betekent iets voor MIJ als levend wezen. De computer weet niet dat het letters zijn, die heeft alleen de instructies gekregen van een ander levend wezen (mens) om getallen om te zetten in bepaalde tekens.
    Zelfs de mogelijkheid om getallen om te zetten in tekens is door weer een ander mens geprogrammeerd om de computer functioneel te maken voor menselijk gebruik.
    Programmeertalen bovenop programeertalen…

    Terug naar het roofdier…als het prooidier de afstand tot de prooi inschat, is dat de informatie die voortkomt uit perceptie. Perceptie is gebaseerd op een referentiekader of een samenhangend geheel van stukken informatie tot een coherent beeld, het geheugen.
    De opgevangen prikkels uit de omgeving worden geïnterpreteerd door spiegeling aan dit geheugen, aan dit wereldbeeld. Daardoor is een dier in staat onderscheid te maken en iets wat hij ziet als prooi aan te merken of juist niet. Informatie is essentieel voor overleving, en komt voort uit perceptie. Kwaliteit van informatie komt daarnaast voort uit cognitie.

  2. Merlijn van Veen

    Het klinkt misschien muggenzifterig, maar ik wil toch mijn kritiek uiten op de zin: ” …zintuigen om informatie uit de omgeving op te nemen.”

    Er bestaat nogal wat verwarring tussen enerzijds prikkels of data, en anderzijds informatie.
    Deze verwarring is zelfs terug te vinden in filosofie en systeemtheorie, bijvoorbeeld over bewustzijn en perceptie, en het concept van kunstmatige intelligentie.

    Het punt is dat informatie gelijk staat aan de interpretatie van de prikkels; informatie is de betekenis die gegeven wordt.
    Daarmee bestaat informatie uitsluitend in de perceptie levende wezens, en wordt dus niet opgenomen uit de omgeving.
    Niet de informatie maar alleen prikkels worden opgenomen door zintuigen, en vervolgens worden die prikkels geïnterpreteerd zodat informatie ontstaat.

    In de filosofie omtrent bewustzijn wordt er nogal eens gesteld dat het menselijk bewustzijn en de kunstmatige intelligentie van machines in feite overeenkomstig zijn.

    Waar die vergelijking vaak mank gaat is het punt dat mensen (en ook dieren) informatie hanteren en combineren om te kunnen functioneren, terwijl computers geen idee hebben waarmee ze bezig zijn omdat het bij computers over data gaat en niet over informatie.

    De ogenschijnlijke informatie bij kunstmatige intelligentie is er uitsluitend in de vorm van instructies, en die instructies zijn gebaseerd op, juist ja, de informatie die een mens gevormd heeft voor het maken van een programma.

    Kunstmatige intelligentie bestaat de facto niet, een robot of computerprogramma is als een auto, alleen loopt hij niet op benzine maar op getallen (en stroom).

    Het feit dat ik nu aan het typen ben en dat ik letters op het scherm zie verschijnen betekent iets voor MIJ als levend wezen. De computer weet niet dat het letters zijn, die heeft alleen de instructies gekregen van een ander levend wezen (mens) om getallen om te zetten in bepaalde tekens.
    Zelfs de mogelijkheid om getallen om te zetten in tekens is door weer een ander mens geprogrammeerd om de computer functioneel te maken voor menselijk gebruik.
    Programmeertalen bovenop programeertalen…

    Terug naar het roofdier…als het prooidier de afstand tot de prooi inschat, is dat de informatie die voortkomt uit perceptie. Perceptie is gebaseerd op een referentiekader of een samenhangend geheel van stukken informatie tot een coherent beeld, het geheugen.
    De opgevangen prikkels uit de omgeving worden geïnterpreteerd door spiegeling aan dit geheugen, aan dit wereldbeeld. Daardoor is een dier in staat onderscheid te maken en iets wat hij ziet als prooi aan te merken of juist niet. Informatie is essentieel voor overleving, en komt voort uit perceptie. Kwaliteit van informatie komt daarnaast voort uit cognitie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste onderwijsnieuws

Kinderen die tijdens een energizer elkaar vasthouden

Energizers: samenwerken 

Zijn de kinderen in je groep een beetje op elkaar ingespeeld? Gebruik deze energizers om samenwerking tussen de lessen door te oefenen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.