Home » Volg de inspiratiesessie ‘Didactiek voor online onderwijs: verrijking van je vaardigheden’

Volg de inspiratiesessie ‘Didactiek voor online onderwijs: verrijking van je vaardigheden’

Online onderwijs vraagt veel van jou als docent. Hoe houd je studenten bij de les en ook nog eens gemotiveerd? Tijdens de inspiratiesessie ‘Didactiek voor online onderwijs: verrijking van je vaardigheden’ geeft onderwijsspecialist Barend Last je tips en tricks om je didactische vaardigheden voor online onderwijs te verbeteren. Zo geef jij straks ook vol vertrouwen online les.

Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.

Online onderwijs is tegenwoordig voor veel mbo-docenten dagelijkse realiteit en sommigen vinden dat uitdagend, merkt Barend Last. Als onderwijsspecialist ondersteunt hij scholen bij onderwijsverbetering, innovatie en digitalisering. Tijdens de inspiratiesessie geeft hij je handvatten om je didactische vaardigheden te verrijken.

Verschillen tussen opleidingsniveaus: van basisschool tot universiteit

Barend verzorgt regelmatig seminars, webinars en masterclasses. Hij geeft workshops over uiteenlopende onderwerpen die geschikt zijn voor alle opleidingsniveaus. Tijdens deze sessie neemt hij je mee langs een aantal effectieve strategieën voor online onderwijs. De uitwerking van die strategieën verschilt per doelgroep. Zo hebben leerlingen op de middelbare school vaak andere ondersteuning nodig dan studenten op een universiteit, maar de basisprincipes voor het stimuleren van motivatie en zelfregulatie blijven hetzelfde.

Hoe blijven we leerlingen en studenten motiveren?

‘Motivatie kun je volgens de zelfdeterminatietheorie benaderen vanuit drie psychologische basisbehoeften: autonomie, verbondenheid en competentie’, legt Barend uit. Met andere woorden: verbinding met de omgeving, keuzevrijheid, eigenaarschap en het opdoen van succeservaringen. ‘Als aan alle drie de behoeften wordt voldaan, kan een mens zich gemotiveerd en betrokken voelen. Veel huidige online lessen slagen hier onvoldoende in. Denk bijvoorbeeld aan een les in het programma MS Teams, waarbij alle leerlingen hun camera uit hebben en een uur luisteren naar de docent, zonder verdere interactie. Zo wordt er nauwelijks een beroep gedaan op autonomie, verbondenheid en competentie. Door in te zetten op slimme strategieën kun je jouw lessen al snel versterken.’

Structuur en verbinding

In klassikaal onderwijs gaat veel als vanzelf, weet Barend. ‘Doordat je fysiek aanwezig bent, zie je elkaar continu en word je als het ware sneller meegezogen in de dagelijkse leeractiviteiten. Bij online lessen verloopt dit minder soepel. Daarom vraagt onderwijs in de online leeromgeving om meer aandacht van de docent. Voor velen is dat echter nog een behoorlijke uitdaging. Denk aan het ontwerpen van een goede structuur en het inzetten van werkvormen voor onderlinge verbinding en actief leren.’ Volgens Barend valt daar veel winst te behalen door te werken met opdrachten in kleinere groepen en veel afwisseling. Na het volgen van de inspiratiesessie kun je direct met de tips van Barend aan de slag!

Geef jij ook online les en wil jij deze didactische vaardigheden verbeteren? Meld je aan voor de inspiratiesessie ‘Digitale didactiek: verrijking van je vaardigheden’!

Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs. Hij werkte onder andere als consultant en onderwijsmaker bij de LOI en de Universiteit van Amsterdam. Inmiddels werkt hij als onderwijsspecialist bij de Universiteit van Maastricht. Naast onderwijsdeskundige is Barend ook auteur, spreker en trainer. Zijn passie ligt bij het inspireren van anderen, met een focus op innovatie en ontwikkeling. Zijn expertisegebied is blended learning. Oftewel, het op de juiste wijze combineren van online en offline onderwijsactiviteiten.

Meer over het event Onderwijs van Morgen Live!

Laatste onderwijsnieuws

Een escalatieladder in de klas?

De escalatieladder is een populaire manier om een conflict in kaart te brengen. Maar: wat kun je nou met zo'n ladder? In dit artikel lees je er alles over.

Bekijk
Een meisje zit in het gras te lezen

Boekentips juli 2024

Verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.