Thema's Motivatie Inspiratie: 10 leerstrategieën om leerlingen te motiveren

Inspiratie: 10 leerstrategieën om leerlingen te motiveren
I


Voor veel docenten is en blijft de motivatie van leerlingen een belangrijk aandachtspunt. Want hoe krijg je leerlingen gemotiveerd om te leren? En hoe blijven ze dat vervolgens? Op de Cochrane Collegiate Academy, een Amerikaanse high school, hebben ze een aantal jaar geleden het roer radicaal omgegooid. Mét resultaat, blijkt uit het artikel op Edutopia.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek heeft de school, die bekend stond als een van de zwakste scholen in de regio, haar aanpak aangescherpt. Directeur Joshua Bisschop: “In the 2006/2007 school year, we were listed as one of the 30 worst performing schools in the state of North Carolina.” Actief leren staat er sinds dat schooljaar iedere dag, in iedere klas centraal. Ook de professionele ontwikkeling van docenten wordt er uiterst serieus genomen: wekelijkse coaching helpt hen de nieuwe aanpak en andere motiverende strategieën in de praktijk uit te voeren. “We have more than doubled what our percent on grade level is since that point in time. This is the success. This is what’s making a difference in our students’ lives,” Aldus Bisschop.

De lesaanpak op de Cochrane Collegiate Academy bestaat uit de volgende 10 stappen:

1. De essentiële vraag:
Wat is het beoogde doel van de les? Er is één essentiële vraag per les, die leerlingen aan het einde van de les moeten kunnen beantwoorden.

2. Activerende strategie: op Cochrane wordt veel gebruik gemaakt van video’s. Leerlingen vinden het leuk om fragmenten te zien uit hun favoriete programma’s en cartoons. Die betrokkenheid gebruikt de docent vervolgens om een link te leggen naar het onderwerp van de les.

3. Bewust gebruik van relevante woorden: Om de woordenschat van leerlingen te vergroten, gebruiken docenten bewust relevante woorden. Leerlingen worden aangemoedigd deze woorden te gebruiken tijdens het actieve deel van de les.

4. Beperkte klassikale voordracht: De tijd dat de docent aan het woord is wordt beperkt tot 12/15 minuten. Daarna gaan leerlingen aan de slag met een activiteit. Indien nodig kan de docent later in het lesuur nog het een en ander klassikaal uitleggen.

5. Gebruik van een grafische agenda: leerlingen worden aangemoedigd om nieuwe informatie te verwerken op een grafische manier. Door het geleerde te conceptualiseren, blijft de informatie beter beklijven dan wanneer ze dagelijks stapels aantekeningen mee naar huis zouden nemen.

6. Beweging: Om ervoor te zorgen dat leerlingen actief betrokken blijven bij de les, worden ze op een bepaald moment gevraagd om fysiek in actie te komen. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden met hun lichaam, of door te werken met een rotatiesysteem.

7. Hogere-orde-denken vragen: Iedere les worden leerlingen aan het denken gezet met behulp van uitdagende vragen waar leerlingen individueel of in groepjes mee aan de slag gaan. Tips voor het formuleren van vragen die het hogere-orde-denken stimuleren, vindt u hier.

8. Samenvatten: Aan het einde van iedere les geven leerlingen individueel of gezamenlijk antwoord op de essentiële vraag. Zo weet je als docent of je de lesinhoud effectief hebt overgebracht en of het eventueel nog nodig is om terug te komen op een deelonderwerp dat bij leerlingen minder goed is blijven hangen.

9. Uitdagende, vlotte lessen: Op Cochrane High willen docenten leerlingen het hoogst haalbare niveau van kennis en vaardigheden bijbrengen, in het daarvoor beschikbare aantal uren. Daarom zijn de lessen uitdagend en vlot van opzet. Er is geen tijd om te verslappen of voor verveling. Iedere les is overwegend actief.

10. Focus op de leerling: Iedere leerling moet zien en voelen dat de focus is gericht op zijn of haar succes. Het gebruik van technologie is daar een essentieel onderdeel van.

Lees voor een complete uitleg bij iedere stap het artikel op de website van Edutopia. Bekijk ook de video, waarin Shana Oliver, de docentbegeleider op de school, dieper ingaat op de verschillende stappen die ze op de Cochrane Collegiate Academy hanteren.

 

Welke van de stappen uit bovenstaande opsomming past u ook op dagelijkse basis toe? Wat heeft dat voor effect op de motivatie van leerlingen? Plaats een reactie via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...

Schoolleider: geef ruimte en vertrouw op je leraren

Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Hun...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...