Ik mag ook niks!

0

Dat mag niet en dit moet wel. De wereld zit vol regels, van tafelmanieren tot verkeersregels. Zijn al die regels echt nodig? Deze gedachten bieden een andere kijk op al die regels. Voor de kinderen én voor jou. De activiteiten zijn geschikt voor alle leeftijden.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van juni 2017 en is geschreven door Fabien van der Ham. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op Praxisbulletin.nl.

Wat voor soort regels zijn er eigenlijk? Laat leerlingen hierover brainstormen. Denk aan tafelmanieren, regels bij sport en spel, regels in de klas, enzovoort. Laat leerlingen bij elke categorie een aantal voorbeelden van die regels noemen. Vraag steeds naar de reden van deze regel. Denk aan antwoorden als veiligheid, om ruzie te voorkomen, vrede, enzovoort. Schrijf ze op het bord.

Filosoferen

Onzinnige regels? Ja, die bestaan ook. Zo mogen honden in Rotterdam op straat niet blaffen. Zie je daar maar eens aan te houden als hondenbezitter! Vraag aan leerlingen of ze ook een regel kennen die onzinnig is of die zij onzinnig vinden. Bespreek waarom deze regel onzinnig is en schrijf dit op het bord. Vergelijk dit rijtje met dat uit de vorige oefening. Waarschijnlijk heeft alles te maken met wat mensen belangrijk vinden, onze waarden dus. Verdiep daarna het gesprek met vragen als:

  • Kan het soms goed zijn om je niet aan de regels te houden?
  • Wat gebeurt er als niemand zich aan de regels houdt?
  • Mag je zelf ook regels maken?

Jij bepaalt de regels!

Laat leerlingen zelf spelregels maken. Geef ze een aantal spelelementen, bijvoorbeeld een handvol magneetletters, een pion, een dobbelsteen, stiften en een vel papier op A3-formaat. Met deze spullen mogen ze een spel bedenken mét spelregels. Laat ze in groepjes van vier à vijf kinderen werken. Loop ondertussen rond en observeer hoe ze te werk gaan. Elk groepje zal een andere strategie kiezen.

Als de leerlingen uitgespeeld zijn, vertel je wat je hebt waargenomen. Welke groep had het snelst resultaat? Waar was de sfeer het gezelligst? Waar ontstond het interessantste spel? Kortom: maakt het uit hoe je die regels bepaalt?

Ontregeld kringgesprek

Ook voor het kringgesprek zijn er regels. Laat leerlingen vertellen welke. Bedenk vervolgens wat het tegenovergestelde van deze regels is. Voer vervolgens een kringgesprek waarin leerlingen zich helemaal tegen de regels in mogen gedragen. Van het gesprek komt natuurlijk weinig terecht, maar voor leerlingen is dit buitengewoon grappig!

Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Wat is volgens de kinderen in jouw klas de onzinnigste regel die ze kennen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here