Home » Het digitaal leesdossier

Het digitaal leesdossier

Voor de afsluiting van haar pabo-studie tot tweedegraads docent wilde Carla de Jager van het Stedelijk Lyceum in Enschede  graag iets doen met leesbevordering. Ze had al jaren gemerkt dat leerlingen het maken van een leesverslag niet erg inspirerend vinden en eigenlijk lijken alle verslagen op elkaar. Dat bevordert het lezen in ieder geval niet, bedacht ze. Maar wat dan wel?

Multimediale leesbevordering
Voor haar afstudeerdopdracht Nieuwe Media bedacht ze een project met twee doelen: betere en meer inspirerende leesverslagen die ook graag door andere leerlingen gelezen worden én leesbevordering. Immers: een goed leesverslag inspireert tot lezen. En natuurlijk moest het een multimediale toepassing worden.

En dat is gelukt, het digitaal leesdossier kwam tot stand en wordt met enthousiasme door leerlingen gebruikt. Het werkt als volgt: leeringen krijgen hun opdracht via een website die Carla speciaal voor dat doel gebouwd heeft. Dat lijkt voor veel mensen misschien te hoog gegrepen maar Carla verzekert zelfverklaarde digibeten dat dat heel goed te doen is, zij zegt zelf geen whizzkid te zijn op dat gebied.

Iedereen een eigen website
In de eerste opdracht moeten de leerlingen ook zelf een website maken. Dat doen ze met hun Entree-account en het programma websitemaker van Kennisnet.
De vervolgopdrachten leiden de leerlingen stapsgewijs door een aantal kleinere leesprojecten: het beschrijven van de eigen leesgeschiedenis, het eigen leesverslag, het schrijven van een recensie, voorleesopdrachten, een poëzieopdracht. Er staan ook extra’s op de opdrachtensite zoals een link naar de leestest van Mad Readers Maniac en een enquêteformulier dat vraagt naar de bevindingen van de leerling  tijdens het maken van het digiaal leesdossier.

Feedback
Een belangrijk onderdeel is het Gastenboek want dat is de plek waar de leerling feedback van de docent krijgt. En niet alleen van de docent, ook klasgenoten, ouders en andere belangstellenden geven er hun commentaar. Die commentaren werken aanstekelijk, en leerlingen bleken tijdens het project steeds bereid om elkaar te helpen. Het project bevordert dus meer dan alleen het lezen: ook samenwerken en groepsvorming profiteren mee. Natuurlijk zijn er nog steeds leerlingen die niet van lezen en al helemaal niet van leesverslagen maken houden, maar de bereidheid tot meedoen was zeker groter dan vóór de digitale variant. Hier kunt u een voorbeeld bekijken van een digitaal leesdossier van een leerling.

Inmiddels is Carla de Jager overgestapt naar de ISK-afdeling van Het Stedelijk. Ook voor die groep maakte ze al een mooi project voor het vak Nederlands. 

Door alle uren die Carla de Jager heeft geïnvesteerd in deze inspirerende en laagdrempelige leesprojecten kunt u in het nieuwe schooljaar snel aan de slag!

7 reacties op “Het digitaal leesdossier”

  1. Marleen Rikkerink

    Carla, ontzettend leuk project! Een aansprekende en aantrekkelijke manier om moderne media toe te passen binnen Nederlands! Het maken van een leesdossier wordt op deze manier nog leerzamer voor leerlingen, omdat je ICT-vaardigheden (min of meer ongemerkt) integreert. Daarnaast zal hun motivatie toenemen, hetgeen het eindresultaat ten goede komt. Goed dat je aandacht besteedt aan reflectie van het proces! Succes met het gebruik ervan op de ISK!

  2. Vrony Falkmann

    Carla wat een mooi project voor onze ISK leerlingen. Ik ben ervan overtuigd, dat je onze andere collega’s Nederlands ook enthousiast zult maken voor dit project. Ik hoor daar vast van!

  3. Inspirerend, goed doordacht en stimulerend! De vaardigheden die leerlingen op deze manier bijna spelenderwijs verkrijgen zullen hen ook bij andere vakken en straks in het vervolgonderwijs heel goed van pas komen!

  4. Hoi Carla,
    Heb het van je mogen zien. Erg leuk en het zal ook leerlingen aanspreken. Die zijn graag op de computer bezig en krijgen feedback op hun werk, Met als resultaat een goed stuk werk, een gevuld leesdossier, en vooral een stuk motivatie. Prima idee en uitwerking.

  5. supergaaf! Zo zie je maar dat goede ideeën niet altijd hoogdravend of vergaand hoeven te zijn. En juist de simpele oplossingen zijn vaak het moeilijkst te bedenken!

  6. supergaaf! Zo zie je maar dat goede ideeën niet altijd hoogdravend of vergaand hoeven te zijn. En juist de simpele oplossingen zijn vaak het moeilijkst te bedenken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.