U heeft vast wel eens van het Habbo Hotel gehoord van een van uw leerlingen. Habbo Hotel is een online virtuele wereld voor jongeren tussen de 12 en 20 jaar, waarbij ieder land zijn eigen site heeft. Ongeveer 750.000 jongeren bezoeken elke maand het Nederlandse Habbo Hotel. Om mee te kunnen spelen creƫer je een virtueel karakter (een Habbo), dat je een naam en uiterlijk geeft. Met je Habbo kun je vervolgens rondlopen, chatten met anderen, muziek luisteren, etc.
Habbo heeft deze week een wereldwijd onderzoek gehouden, waarvoor bijna 60.000 jongeren uit 31 landen werden geinterviewd. Even wat opvallende cijfers over de Nederlandse jongeren uit dit onderzoek: 58% van de jongeren gaf aan dat zij mensen tot hun goede vrienden rekenen die ze alleen via internet kennen en nooit in het echt hebben ontmoet. Instant-Messagingprogrammaās als Live Messenger/MSN vormen het belangrijkste middel voor het onderhouden van contact met vrienden (77%); belangrijker dan ontmoetingen in het echt (73%), e-mail (54%) en sms (52%).
Wat verder opviel was het feit dat 90% van de jongeren aangaf voor de toekomst de meeste waarde hecht aan het krijgen van respect. Andere belangrijke wensen voor de toekomst zijn: het kopen van een eigen huis (81%), het hebben van veel vrienden (79%) en het vinden van een interessante baan (77%). Rijk worden wordt door 47% van de Nederlandse jongeren genoemd, het bezitten van een mooie auto door 44% en het reizen naar andere landen door 43%.
Op basis van de gegevens zijn de onderzoekers verder tot de conclusie gekomen dat jongeren in 5 segmenten te onderscheiden zijn. Die wilde ik u niet onthouden:
Achievers: ambitieus, materialistisch ingesteld en ze weten wat ze willen. Ze houden van succes en ondanks het feit dat ze veel vrienden hebben houden ze niet zo veel rekening met het gevoel van andere mensen als de andere 4 segmenten.
Rebels: gaan voor veel ervaringen in het leven en genieten van een snelle levenstijl. Net als de Achievers willen ze rijk en beroemd worden. Maar om dit doel te bereiken willen ze niet moeten inleveren op het maken van plezier.
Traditionals: waarderen het gewone leven en noemen zichzelf eerlijk, beleefd en gehoorzaam. Ze zijn willen graag anderen te helpen, maar zijn minder ambitieus en op zoek naar pleziertjes dan de andere segmenten.
Creatives: delen veel positieve eigenschappen met de Traditionals, maarĀ leggen de focus op creativiteit. Ze vinden een goede opleiding belangrijk en iets kunnen betekenen in het leven. Ze zijn actief, sociaal en houden van reizen.
Loners: zijn introvert en zien zichzelf bijna nooit als actief of zelfverzekerd. Loners zijn wel veel meer open-minded dan de Traditionals of Achievers.
Het niet zoān spannende indeling, iedereen zal deze types herkennen. Wat wel opviel is dat het onderzoek aangeeft dat elke groep in aantal even groot is. Dat betekent dat u net zoveel Creatives in de klas heeft zitten als Loners en Rebels. Misschien kunt u zelf eens nagaan in uw klaslokaal of deze indeling wel klopt. De praktijk is immers vaak anders dan de theorie.

