Home » Gastblog: een oudergesprek dat niet verloopt zoals je zou willen

Gastblog: een oudergesprek dat niet verloopt zoals je zou willen

‘Mogen we even binnenkomen?’ Het zijn Els en Pim, de ouders van Myrthe uit groep 8. Els ken ik van gezicht en Pim ken ik van zijn e-mails. Al vanaf het begin van mijn aantreden als interim-directeur stuurt hij e-mails over zijn vertrouwen in de schoolleiding en de keuze van de leerkracht voor hun dochter. Mijn voorganger heeft in de ogen van Pim en Els namelijk verkeerde besluiten genomen, waardoor onduidelijkheid en schuring zijn ontstaan.

Stan Put werkt al twintig jaar in het onderwijs, onder meer als leerkracht, leidinggevende en coach. Ook is hij eigenaar van put2gether coaching & training, waarmee hij zich inzet voor betere samenwerking binnen én buiten de school.

Goed onderwijs voor ieder kind is zijn leidmotief. Alle namen in dit stuk zijn gefingeerd.
Natuurlijk mogen jullie binnenkomen, antwoord ik. Volgens de ouders van Myrthe lopen zij en met name hun dochter emotionele schade op. Dat is vervelend en zeker niet de bedoeling van het onderwijs. Om die reden heb ik ze aan het
begin van mijn aantreden uitgenodigd voor een gesprek. Wanneer iedereen rustig aan tafel zit, neem ik het woord. ‘Goed dat jullie er zijn. Ik ga ervanuit dat jullie hier zijn om met mij in gesprek te gaan over de keuze van de leerkracht voor jullie dochter. Klopt dat?’

Waarom geeft deze leerkracht nog les?

Els begint direct te praten. ‘Stan, je bent nu twee maanden aan deze school verbonden. Je hebt twee maanden de tijd gehad om je te verdiepen in de zorgen die we bij jou hebben neergelegd. Wij zijn geraakt Stan. Je hebt je niet verdiept in de situatie waarin wij zitten. Hierin bedoel ik de leerkracht van Myrthe. Een leerkracht die de kinderen niet ziet en
hen onvoldoende motiveert. Waarom geeft deze leerkracht nog les?’

Dank je wel Els, voor deze uiteenzetting. Ik wil daar graag op reageren, zeg ik. Het beeld rondom de houding en werkwijze van deze leerkracht ligt, zoals ik ernaar kijk, genuanceerder. Dit kan ik zeggen aangezien er de afgelopen weken door mijzelf, een objectieve externe partij en het schoolbestuur grondig onderzoek is verricht. Hierover zijn
jullie door mij per e-mail op de hoogte gesteld.

De leerlingen zijn tevreden

Deze leerkracht wint de groep iedere dag meer voor zich. Dat doet deze leerkracht overigens al jaren. Dat baseer ik op informatie uit een zeer recent tevredenheidsonderzoek onder ouders en leerlingen. De leerresultaten zijn goed en bij navraag door de vertrouwenspersoon op school zijn leerlingen, waaronder ook Myrthe, blij en tevreden. Niets van jullie zorgen over deze leerkracht, wordt door deze onderzoeken bevestigd.
Twee jaar geleden heeft jullie oudste zoon bij dezelfde leerkracht in de klas gezeten. Het schooladvies was toen onderwerp van discussie. Jullie wens was een hoger advies dan de leerkracht uiteindelijk gaf. Dit leidde tot uitstroom naar een havo/vwo-klas. Jullie zoon doet het uitstekend op de havo, toch? Zit daar misschien jullie zorg? Zijn jullie bang dat Myrthe van deze leerkracht geen goed schooladvies krijgt? Naar mijn mening is de belangrijkste vraag in deze situatie: hebben jullie voldoende vertrouwen in deze leerkracht en in school? De leerkracht gaat namelijk niet van deze groep af.

Het gesprek opnemen?

Pim neemt het woord. ‘Stan, voordat je verder gaat met deze, voor ons zeer pijnlijke, insinuaties; ik wil een uitgebreid verslag van dit gesprek. En vind je het goed dat we de gesprekken met jou vanaf heden opnemen?’ Ik wil iets zeggen over vertrouwen en wtf, maar slik dit op tijd in. Ik geef aan dat het verslag er komt en ook vertel ik dat het gesprek is afgelopen. Vervolgens adviseer ik Els en Pim op zoek te gaan naar een andere school. Er is onvoldoende vertrouwen vanuit de schoolleiding om verder samen te werken. De leerling verliest in deze – en dat is ernstig. Gelukkig gaan de meeste gesprekken met ouders goed en werken we samen. Daar ligt namelijk de sleutel om tot goed onderwijs te komen en leerlingen te laten floreren tijdens hun loopbaan in het onderwijs.

Gaat er bij jou weleens een oudergesprek niet goed? Hoe deal je daarmee? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.