Vrij lezen, een bibliotheek op school, voorlezen, boekpromoties, je bent op allerlei manieren bezig met het leesonderwijs om de leesmotivatie van je leerlingen te vergroten. Zoek je de kers op de taart? Overweeg dan een schrijver in de klas uit te nodigen. Het bezoek van een ‘echte schrijver’ maakt veel indruk op leerlingen en is leerzaam en hoeft niet ingewikkeld te zijn om te regelen.
Lees verder en ontdek hoe je dit aanpakt, wat de voordelen zijn en hoe je kans maakt op een gratis schrijversbezoek voor jouw school!
Isabelle de Ridder (1972) is kinderboekenschrijver en werkt bij bibliotheek Zoetermeer. Ze heeft boeken geschreven voor verschillende leeftijden waaronder Het geheim van de gouden medaille en Meiden met een missie en wordt regelmatig uitgenodigd als schrijver in de klas. Als medewerker van de bibliotheek nodigt ze juist schrijvers uit voor verschillende activiteiten voor leerlingen en leerkrachten, zowel in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs.
Een schrijversbezoek doet iets met leerlingen
Een schrijver op bezoek is niet alleen een bijzonder moment, het doet ook echt iets met de leerlingen. Uit onderzoek van De Schrijverscentrale en Stichting Lezen (2018) blijkt dat kinderen na afloop vaker de boeken van de schrijver willen lezen en dat hun algemene leesmotivatie toeneemt. Zelfs leerlingen die niet zo snel een boek pakken, raken geïnteresseerd.
‘Een schrijver in de klas maakt dat boeken gaan leven,’ aldus Anne Zeegers, voormalig directeur van De Schrijverscentrale. ‘Door het persoonlijk contact en het verhaal van de auteur lukt het ook om bij minder gemotiveerde lezers een zaadje te planten.’
Een bezoek van een schrijver in de klas blijft vaak hangen, zeker als het goed is voorbereid. Het effect is het grootst wanneer leerlingen al weten wie er komt, iets gelezen hebben van de auteur en vragen hebben bedacht die verder gaan dan ‘Wat is uw lievelingskleur?’ of ‘Bent u rijk?’. Vragen als ‘Hoe kwam u op het idee voor uw verhaal?’ of ‘In uw boek worstelt de hoofdpersoon met zijn identiteit. Heeft u dat zelf ook ervaren?’ in het voorgezet onderwijs zorgen voor diepgaand en inspirerend gesprek.
“… en dan geef ik je een verhaal, want ik ga ook schrijver worden!”
Zo regel je een schrijver op school
Via organisaties zoals De Schrijverscentrale
Een schrijver uitnodigen in de klas hoeft geen ingewikkelde zoektocht te zijn. Je kunt dit bijvoorbeeld regelen via De Schrijverscentrale, een landelijk organisatie die schrijvers en scholen, bibliotheken en boekhandels bij elkaar brengt. Van prentenboekenmakers, dichters tot Young Adult auteurs; het aanbod van schrijvers is groot en divers. De bemiddelaars van de organisatie denken mee over welke schrijver past bij jouw klas of binnen een thema of project. Bovendien nemen ze het regelwerk uit handen: de afspraken, de administratie en de betaling. Voor de bezoeken zijn vaste tarieven waarbij voor scholen vaak een subsidie beschikbaar is.
Via de bibliotheek
Soms kan de bibliotheek helpen bij het regelen van een schrijver. De bibliotheek kan bijvoorbeeld het contact met de schrijver uit handen nemen of de schrijver zelf uitnodigen. De leerlingen combineren het schrijversbezoek dan met een bezoek aan de bibliotheek.
Stappenplan voor een geslaagd bezoek
Een goede voorbereiding is het halve werk. Volg deze tips om van het schrijversbezoek een overgetelijke ervaring te maken.
Fase 1: Planning en budget
Informeer naar het budget op jouw school
Weet wat je kunt besteden.
Plan op basis van het budget
Nodig je de schrijver uit voor één groep, een bepaalde bouw of de hele school? Veel schrijvers vinden het prima als meerdere groepen worden samengevoegd.
Kies een schrijver
Overleg met je collega’s en betrek de leerlingen! Zij hebben vaak verrassend goede tips.
Fase 2: Contact en boeking
Benader de schrijver
Neem rechtstreeks contact op met de schrijver, vraag de bibliotheek om hulp of dien een aanvraag in via De Schrijverscentrale.
Plan vooruit
Houd rekening met de agenda van de schrijver. Soms kan het tot acht weken duren voordat de schrijver ruimte heeft. Zeker rond de Kinderboekenweek of Boekenweek is het slim om ver van tevoren te plannen.
Schakel de bibliotheek in
Informeer bij de bibliotheek of zij kunnen ondersteunen. Soms nemen zij het regelwerk uit handen, zorgen ze voor voldoende boeken van de schrijver of verzorgen ze een voorbereidende les.
Fase 3: De voorbereiding in de klas
Introduceer de auteur
Zorg dat de leerlingen weten wie er komt. Kijk op de website van de auteur, haal de boeken in de klas, lees alvast wat voor.
Bedenk samen vragen
Laat leerlingen goede, inhoudelijke vragen voorbereiden. Ze kunnen de vragen zelf stellen of je kunt een vragenpot gebruiken waar de auteur briefjes uit trekt. Dit laatste verlaagt de drempel, vooral in het voortgezet onderwijs.
Mijn ervaring vanuit twee perspectieven
Als organisator bij de bibliotheek
“Als medewerker van de bibliotheek nodig ik regelmatig auteurs uit voor verschillende activiteiten van de bibliotheek. Zo ontvangen we tijdens het Kinderboekenweekfeest of tijdens de Booktalk voor jongeren graag schrijvers of illustratoren op ons podium. Dat spreekt onze jonge bezoekers erg aan. Houd daarom goed de agenda van de bibliotheek in de gaten en tip leerlingen en ouders om ook te gaan”
“Ook voor leerkrachtbijeenkomsten zorgt een auteursbezoek voor iets extra’s. Bijvoorbeeld tijdens een leesclub jeugdboeken. Schrijvers vertellen over het schrijfproces, de ideeën achter het boek en geven tips over hoe het boek gebruikt kan worden in de klas. Veel leerkrachten vinden het fijn om direct in gesprek te kunnen gaan met de auteur.”
Als schrijver voor de klas
“In mijn werk als kinderboekenauteur ben ik altijd weer blij als ik word benaderd voor een schoolbezoek, het is telkens een klein feestje. Leerlingen zijn enthousiast over mijn komst en het contact is vaak heel eerlijk en direct.”
“Zo sloot ik een bezoek op een school in de buurt af met de mededeling dat mijn nieuwe boek die zaterdag gepresenteerd zou worden. Na afloop kwam er een meisje naar me toe, zichtbaar opgewonden: ‘Ik kom! En dan geef ik je een verhaal, want ik ga ook schrijver worden!’. En daar stond ze die zaterdag, stralend met een vel papier vol tekst en tekeningen in haar hand. Die momenten zijn goud waard.
Het is bijzonder om te merken wat een bezoek in de klas kan losmaken. Leerlingen luisteren niet alleen met aandacht, ze doen ook enthousiast mee met het bedenken van nieuwe verhaalideeën, waarin er natuurlijk altijd iets fout moet gaan.
Het spelen met ideeën werkt aanstekelijk en zet kinderen aan om zelf te gaan schrijven. Voor mij horen lezen en schrijven bij elkaar waardoor een schrijversbezoek niet alleen het leesplezier vergroot, maar ook de fantasie en het creatief schrijven aanwakkert. Al is het maar bij één enthousiast kind met een eigen verhaal!
Win een schrijver in de klas
Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt? Wil jij jouw leerlingen de unieke ervaring van een schrijversbezoek geven? Doe dan mee met onze winactie!
Wat moet je doen?
Maak ons nieuwsgierig: waarom moet er een schrijver naar juist jullie school komen? Laat zien dat jullie dit willen! De vorm is vrij. Denk aan een overtuigende tekst, een strip of illustratie, een foto of kort filmpje.
Stuur je inzending uiterlijk 30 september 2025 naar redactie@malmberg.nl
Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door Malmberg, de methodemakers van Talent (VO), TaalActief en Staal (PO).

