Home » De leerkracht en de mini-maatschappij

De leerkracht en de mini-maatschappij

Je staat in de klas. Een half uur geleden keken 28 koppies je aan met vraagtekens in hun ogen. De rekenles. Een nieuw onderwerp. Nu zitten ze voorovergebogen over hun werk. Pennen vliegen over het papier. Twee kinderen fluisteren een vraag richting hun buurman of buurvrouw. Een leerling kijkt je even aan, je beantwoordt de blik met een knipoog en dan gaat ze weer verder. Alle kinderen gaan helemaal op in hun eigen werk. Dit is jouw klas. Dit zijn jouw kinderen. Ieder kind heeft een verhaal. Jij weet welk verhaal. Jij kent de zorgen. Nu zijn ze zo druk bezig met hun werk dat de zorgen even verdwenen zijn. Na deze overdenking adem je diep in, ga je aan de instructietafel zitten en roept de eerste twee leerlingen bij je.

Deze column verscheen eerder op de website van Bureau ICE.

Eline Kaim heeft meer dan 17 jaar ervaring in het onderwijs, onder meer als leerkracht, rekenspecialist en IB’er. Daarnaast is Eline sinds dit schooljaar begonnen met het coachen en trainen van (startende) leerkrachten via haar eigen bedrijf.

Dikke tranen

Zomaar een moment in de klas. Een uur later kan het helemaal anders zijn: dan ben je op het schoolplein twee vechtende kinderen uit elkaar aan het halen. Als de emoties een beetje zijn gezakt luister je naar hun verhalen. Zoals zo vaak blijkt het om een misverstand te gaan. Terwijl de jongens weer terug naar het voetbalveldje gaan, komt een ander kind bij je. Dikke tranen. Gestruikeld. Gat in een knie. Je loopt mee om een pleister te p(l)akken. In de pauze praat je met de collega die nu jouw groep van vorig schooljaar heeft. Samen lach je om de typische warrigheid van dat ene kind en geeft tips over het kind met werkhoudingsproblemen. Aan het eind van de dag komt een moeder je klas binnen. Boos, want haar dochter heeft weer eens luizen en ze heeft geen geld voor luizenshampoo. Je denkt mee en brengt haar in contact met de schoolmaatschappelijk werker.

Politieagent, dokter én leerkracht

Je luistert, je spiegelt, je adviseert en geeft complimenten. Je bent de gastheer of gastvrouw die de kinderen ontvangt met een glimlach en een vriendelijk woordje. Je bent presentator die de verschillende lesonderdelen aan elkaar verbindt. Je legt uit en je coacht kinderen er soms doorheen. Soms ben je een politieagent, een psycholoog of een dokter. Op andere dagen ben je ook nog reisleider, schoonmaker of klusser.

De mini-maatschappij

Elke dag weer stuur jij die mini-maatschappij op school aan. Elke dag zorg jij ervoor dat de kinderen uit jouw klas gereedschappen meekrijgen voor de grote-mensen-maatschappij van later: klokkijken, rekenen met geld, verstaanbaar communiceren en een boek kunnen lezen. Je bespreekt wat er in de wereld om hen heen gebeurt. Je leert ze doorzetten, zich te concentreren en vooruit te kijken. 40 weken lang. 5 dagen per week. 8 uur per dag werk jij aan en met die mini-maatschappij. Af en toe krijg je de waardering die je verdient.

Stille waardering

Waardering komt in verschillende vormen. Als eerste de stille vorm. Een dyslectisch kind zegt tegen een medeleerling dat ze spelling dit jaar wél leuk vindt. Of: een kind dat na een paar maanden van absolute stilte ineens wat zegt. Een andere leerling neemt je tijdens het buitenspelen in vertrouwen en vertelt over zijn moeilijke thuissituatie. Allemaal voorbeelden van stille waardering, waarmee het kind je laat weten: ‘Jij bent er voor mij, ik voel mij gezien, dankjewel!’ Daarnaast kan waardering ook in een tastbare vorm komen. Een kind maakt een tekening speciaal voor jou. Met jouw lievelingskleuren erin verwerkt. Je krijgt van een collega te horen dat jouw leerlingen al zo goed zelfstandig kunnen werken aan het begin van het jaar. Een ouder geeft je midden in de week een bloemetje, omdat haar zoon eindelijk weer met plezier naar school gaat.

Applaus voor jou!

Je hebt zelfs een speciale dag. Een dag waarop we niet alleen in Nederland, maar wereldwijd leerkrachten de erkenning geven die ze verdienen. We zien dat leerkrachten vele rollen hebben. We weten hoe hard ze werken. We vertellen dat ze zoveel betekenen voor de kinderen uit hun klas. Dat de kinderen opgroeien onder hun vleugels. Dat zij onze kinderen leren hoe ze omgaan met zichzelf, elkaar en iedereen daarbuiten. We waarderen hoeveel leerkrachten betekenen voor de mini-maatschappij in hun klas en op hun school. En daarmee voor de grote-mensen-maatschappij van ons allemaal!

Laatste onderwijsnieuws

De voeten van een persoon op een kruispunt

Column: Leren twijfelen is leren denken

Directeur Danny Weeda over de kracht van twijfelen: 'Zo liet ik zien dat twijfelen niet zwak is, maar kritisch leert kijken op je eigen denken.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.