Thema's Differentiëren Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten
B


Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.

Dat zoeken we zelf wel uit
Sinds een paar jaar groeit de aandacht voor een nieuwe vorm van onderwijsonderzoek: praktijkonderzoek in de eigen school door docenten, middenmanagers en schoolleiders. Het gaat daarbij om onderzoek naar problemen waar docenten en leidinggevenden zelf tegenaan lopen of naar vraagstukken waar ze graag antwoord op willen hebben. In de meer theoretische bijdragen van mederedacteur Sanneke Bolhuis en haar Fontys-collega’s Ilona Mathijsen en Quinta Kools gaat het om de kern van praktijkonderzoek, de valkuilen daarbij en de vraag wat het zelf verrichten van onderzoek voor docenten eigenlijk oplevert. Het tweede deel bevat artikelen waarin vooral de onderzochte praktijk centraal staat. De auteurs beschrijven – met de focus op klas, leerjaar of de hele school – hun onderzoeksleerervaringen. Rutger van de Sande laat in het slotartikel zien dat voor de school interessant onderzoek ook heel goed verricht kan worden door leraren in opleiding.

Genres in schoolvakken: taalgerichte didactiek in het voortgezet onderwijs
Elk schoolvak is onlosmakelijk verbonden met zijn eigen vaktaal. Een vak inhoudelijk leren én zich de bijbehorende taal eigen maken, is voor veel leerlingen echter lastig. Hoe pakken leraren dat aan, wanneer deze vaktaal voor hen juist heel vanzelfsprekend is? ‘Genres in schoolvakken’ helpt je als leraar (in opleiding) op tekstniveau te kijken naar je eigen vaktaal en taalgericht onderwijs te geven. Genres in schoolvakken is geschreven voor studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen in alle vakken en voor leraren voortgezet onderwijs.

Basisboek e-learning maken
‘Lesmateriaal kan dankzij de digitale revolutie tegenwoordig betrekkelijk snel en goedkoop geproduceerd worden. Maar hoe doet u dat? Klaas Bellinga laat u in dit boek zien dat het maken van e-learning niet moeilijk hoeft te zijn. Na het lezen van ‘Basisboek E-learning maken’ weet u waar u rekening mee moet houden bij het maken van een e-learning omgeving; kent u 6 didactische concepten en leertheorieën; bent u op de hoogte van leerstijlen en het gebruik van taxonomieën; kent u 8 praktische didactische modellen om e-learning op te zetten; kent u meer dan 25 werkvormen die u kunt gebruiken in e-learningcursussen en heeft u inzicht in bestaande oplossingen voor het technisch inrichten van een e-learningomgeving en het maken van e-learning.’

Wat écht werkt: 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs
‘De hedendaagse leraar heeft effectieve ondersteuning nodig om het lesgeven in de klas te optimaliseren. ‘Wat écht werkt’ biedt de leraar 27 evidence-based strategieën, die direct in de praktijk kunnen worden toegepast. Van elk van deze strategieën wordt in dit boek een definitie gegeven, de theoretische basis en het achterliggende idee worden besproken, er volgen praktijkvoorbeelden, het wetenschappelijke onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen aangegeven. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.’

Motivatie Binnenstebuiten
Hoe zorg je ervoor dat jongeren gemotiveerd raken om hun talenten te benutten? Om naar school te gaan, te trainen, te leren, hun werk te doen? De een wil niets. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat je motiveert is dan ook heel persoonlijk. Tijdens de adolescentie moeten jongeren er geleidelijk achter gaan komen wat echt bij ze past. Dat begint al in groep 8 en gaat door totdat iemand begint aan zijn eerste baan. ‘Motivatie Binnenstebuiten’ is een boek vol prikkelende verhalen, fascinerende theorie, hardnekkige mythes en bewezen feiten, geïllustreerd met vele concrete voorbeelden en interviews met schooldirecteuren, managers van grote bedrijven, wetenschappers, coaches, docenten en natuurlijk met jongeren zelf.

Oproep: Wat leest u?
Onderwijs van Morgen bespreekt maandelijks de nieuwste onderwijsboeken. Maar welk recent boek heeft uw ogen geopend? Of geholpen en geïnspireerd bij uw dagelijkse lespraktijk? Deel uw favoriete boeken en leestips via onderstaand reactieformulier en we nemen uw suggestie begin volgende week mee in het tweede deel van dit artikel: 5x (of meer) leesvoer dóór docenten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...