Thema's Differentiëren Amerikaanse presidentsverkiezingen vanaf 1945

Amerikaanse presidentsverkiezingen vanaf 1945
A

Nog even en dan staan de Amerikaanse presidentsverkiezingen weer voor de deur. Op 6 november mag de Amerikaanse bevolking stemmen en op 20 januari 2013 wordt de winnaar beëdigd. Bij deze opdracht gaan de leerlingen een online tijdlijn (via TimeRime.com) maken van de Amerikaanse presidentsverkiezingen vanaf 1945.

Tijdlijn
Het doel van deze opdracht is tweeledig: ten eerste leren de leerlingen de Amerikaanse presidenten vanaf 1945 kennen. Dit is een belangrijk onderdeel bij bijvoorbeeld de behandeling van de naoorlogse geschiedenis, zoals de Koude Oorlog. Ten tweede zijn de leerlingen bezig met één van herkenbaarste onderdelen van de geschiedenis: namelijk een tijdlijn. Maar dan wel in een modern jasje.

Differentiëren
Omdat de tijdlijnen in TimeRime echte visuals zijn, is het voor uw leerlingen belangrijk om na te denken over de keuze van afbeeldingen, teksten en ander bronmateriaal. In totaal zullen de leerlingen er ongeveer twee tot drie lessen mee bezig zijn. Deze opdracht kan op elk niveau worden gedaan. De differentiatie zit hem met name in welke (minimale) eisen u aan de tijdlijn geeft. Zo kunt u bijvoorbeeld op een lager niveau (KGT) volstaan met alleen de namen en foto’s van de kandidaten op de tijdlijn.

Beoordelen
De beoordeling van de tijdlijn kunt u op verschillende manieren doen. U kunt voor elk onderdeel een aantal punten geven of gebruik maken van de 2-4-6-8-methode. Bij deze laatste geeft u aan dat als een leerling zich houdt aan de opdracht, dus met alle onderdelen maar zonder iets extra’s, hij een 6 heeft. Alles wat meer is maakt die 6 hoger. Door deze methode te hanteren voorkom je dat een opdracht die er prima uitziet, maar onderdelen mist, wel een voldoende krijgt.

Omdat dit een onlineopdracht is, hebben uw leerlingen een computer met internettoegang nodig. Omdat TimeRime met Flash werkt, is het niet te gebruiken op de iPad. De makers van de webapplicatie zijn bezig om dit op te lossen. Voordat de leerlingen aan de slag kunnen moeten ze een (gratis) account aanmaken. Om de inschrijving te bevestigen wordt er een activatielink naar hun e-mailadres verstuurd.

Bijlagen

Dieter Möckelmann

4 REACTIES

  1. Geachte redactie,
    Het lesidee kent veel doelen. Is het echt zo belangrijk om alle presidenten vanaf 1945 van de US te kennen? En wat is hun aller relatie met de Koude Oorlog? Minimaal toch? Het gaat zelden om de personen, maar om het beleid van hun regering. De koude oorlog had twee kanten. Ook de rol van de Russen dient te worden belicht, anders ontstaat een absoluut eenzijdig beeld: de halve waarheid.
    In de opdracht zit ook het Amerikaanse kiesstelsel verwerkt. U schrijft: ‘Maak van elke verkiezing een gebeurtenis op de tijdlijn’. Hebt u enig idee hoeveel werk dit is? En wat leren leerlingen ervan?
    Werken met TimeRime is leuk, maar mag geen doel op zich zijn. Zoek het dichter bij huis en maak een persoonlijke tijdlijn, bijvoorbeeld zoals http://www.timerime.com/es/linea_de_tiempo/430250/My+Life/. Dat leidt tot meer en beter tijdsbewustzijn. Of maak een tijdlijn van een periode waarin oorzaak en gevolg van gebeurtenissen duidelijk worden. Schroom niet om met een afgezaagd onderwerp als WOII een eerste tijdlijn te maken. Daarmee verkennen leerlingen het programma (doel op zich) en zijn klaar voor inhoudelijke toepassingen.
    Voor handige leerlingen: vul een goede zoekopdracht bij Time Rime in, bestudeer de tijdlijn en pas deze aan.
    http://www.timerime.com/en/timeline/98428/Timeline+of+the+United+States+Presidents/
    Koude oorlog? Koud kunstje: http://timerime.com/nl/tijdlijn/97907/Cold+War/.
    En als we het dan toch over de Koude oorlog hebben. Dít zijn de begrippen die er echt toe doen: http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1178:vmbo-34-begrippen-module-6-koude-oorlog&catid=43:aantekeningen&Itemid=145
    Voor de beeldvorming: KGT is geen ‘lager niveau’. Het is een ‘ander niveau’. Het lijkt erop dat u schrijft vanuit uw eigen perspectief dat bestaat uit een havo/vwo-opleiding en een vervolg op hbo-of academisch niveau. En als ik dan zo vrij mag zijn: hebt u een onderwijsopleiding en -ervaring? Ik vermoed van niet.
    Ik doe erg mijn best leerlingen foutloze werkbladen voor te leggen. Er staat een veelgemaakte taalfout op het leerlingenblad: ‘te veel’ hoort los geschreven te worden en niet als een word. Dat ag alleen als het zelfstandig gevruikt wordt. ‘Het teveel aan taalfouten werd de docent te veel’. Bovendien leer ik mijnleerlingen Nederlands en probeer ik woorden als ‘visuals’ te vermijden. Het zijn gewoon ‘beelden’, ‘plaatjes’ of ‘illustraties’. Als u mij daarmee taalpurisme verwijt, mag dat.
    Bedankt voor de tip over de beoordeling, maar mag ik het ook op mijn eigen manier doen? Bijvoorbeeld die van een webquest, waarbij vooraf heel duidelijk te vergeven punten zijn genoemd aan de hand van criteria. De criteria op uw leerlingenblad kunnen een goede handreiking zijn. Geen enkele weldenkende leerkracht geeft namelijk een hoog cijfer op basis van vormgeving.
    Kortom, een lesidee dat op een aantal onderdelen rammelt en nog flink bijgeschaafd moet worden voordat het direct uitvoerbaar is. Dat valt me tegen van een gerenommeerde educatieve uitgever. Waar zijn de degelijke lessen van Florina of Renske? Zij schrijven vanuit hun eigen onderwijservaring en hebben een realistische benadering van een onderwerp.

  2. Geachte Juf Janny,
    U stuurd een leuke reactie, maar iemand taalfouten verwijten is wat flauw. Kijk eens naar uw eigen taalfouten. Word schrijf je met 2 o’s, tenzij je computer-geinfecteerd bent en een bekende software bedoelt. Sorry voor het Engelse woord software. Hoe noemt u dit in uw Nederlands?
    “ag” kunt u hier beter schrijven met een hoofdletter M.
    “gevruikt” is geen Nederlands, “gebruikt” wel.
    Ook mijnleerlingen schrijf je niet aan elkaar. Dit valt me van u tegen…..
    Hebt u ook een ander woord voor webquest?
    Kortom, niet zo betweterig doen, s.v.p. = aub

  3. @ Juf Janny Uiteraard kent elke opdracht meerdere doelen. Met deze opdracht is het leerdoel: oefenen met het maken van een digitale tijdlijn en een terugblik op de presidentsverkiezingen vanaf 1945. Alle andere leerdoelen zijn zeker mogelijk, maar hier niet bedoeling. Uw opmerkingen m.b.t. het onderbelichten van de Koude Oorlog, rol van de Sovjet-Unie/Rusland zijn waar, als deze opdracht een ander doel zou hebben gehad, namelijk het behandelen van de Koude Oorlog. In dit geval is het maken van een TimeRime-tijdlijn meer een doel dan de Koude Oorlog. Omdat we van leerlingen verwachten dat ze een degelijke tijdlijn kunnen maken. In dit geval een digitale tijdlijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...