Home Lesideeën

Leuke filmpjes over serieuze onderwerpen

vrijdag 19 december 2008, 18:30
winstbalk

Veel leerlingen – en docenten - zijn dol op schema’s: het schept orde in de chaos. Economiedocent Evelien Hoekman gebruikt schema’s om ingewikkelde economische berekeningen overzichtelijk te maken. Maar er kan nog veel meer: een aantal schema’s achter elkaar vormen een filmpje. Wat je weer op YouTube kunt zetten zodat ook andere docenten en leerlingen de filmpjes kunnen gebruiken. Een eenvoudig idee, maar heel doeltreffend.

 

Evelien Hoekman kwam op het idee van de schema’s om haar uitleg van ingewikkelde begrippen en berekeningen wat meer visueel wilde maken. “Ik kreeg de tip om een uitleg te bedenken die een andere intelligentie van leerlingen aanspreekt. De formules die bij economie worden gebruikt, zijn natuurlijk nogal abstract. Het economie-onderwijs is nogal gericht op verbale en logische intelligentie: je moet veel lezen en vragen beantwoorden. Ik wilde iets wat de visuele intelligentie aanspreekt. Afwisseling in leeractiviteiten is natuurlijk altijd goed, maar ik wilde dat de schema’s leerlingen helpen om de formules ook echt te begrijpen. Het gaat dan om ingewikkelde berekeningen als winstberekening en toegevoegde waarde. Ik wilde de formules tastbaar maken en begon met blokjes, de basis voor de schema’s. Dit werkte heel goed en de leerlingen waren enthousiast. Toch kan het altijd beter. Jaap Walhout van het Ruud de Moor Centrum bracht mij op het idee om filmpjes te maken van de schema’s. Dit betekende dat ik heel wat meer plaatjes nodig had, uiteindelijk gemiddeld zestig per filmpje. Na wat stoeien met computerprogramma’s en heel wat uurtjes plaatjes maken, is het gelukt vier filmpjes met (toepasselijke!) muziekjes eronder te maken. De ambities voor meer filmpjes is er zeker, maar het is een tijdrovende klus.”

 

De filmpjes zijn te bekijken via het YouTube-kanaal van de kennisbank economie van het Ruud de Moor Centrum. Ze zijn bedoeld als aanvulling op de uitleg van de docent, maar leerlingen kunnen uiteraard thuis het filmpje nog eens terug kijken als ze het niet helemaal begrepen hebben of de oefenopgave maken als extra oefening  voor een toets. Je kunt de filmpjes ook klassikaal laten zien. De docent kan dan na afloop de vragen uit het filmpje beantwoorden.

 

“De meerwaarde van de filmpjes is vooral dat je de formules visueel maakt”, vindt Hoekman. “Je schept orde in de formule-chaos. Het berekenen van winst is voor de wiskundig onderlegde leerling een makkie, maar andere leerlingen verzuipen in de hoeveelheid formules en de vele mogelijkheden om aan een goed antwoord te komen. De balk geeft visueel weer hoe de formules samenhangen en de YouTube-fimpjes lopen stapje voor stapje door de berekeningen. De hoop is dat leerlingen deze werkwijze overnemen en daardoor soortgelijke opgaven ook kunnen maken. De filmpjes zorgen voor afwisseling in de lesvorm. En dat leerlingen de filmpjes thuis nog eens terug kunnen kijken is een mooi praktisch voordeel. Leerlingen vinden het spannend dat er filmpjes van mij op YouTube staan: “Mevrouw, mevrouw er staan filmpjes van u op YouTube!”. Het is leuk om te horen dat de filmpjes ook op andere scholen worden bekeken, dat hoorde ik van een leerling die verhuisd is en nu op een andere school zit.”

 

De docentenhandleiding bij de YouTubefimpjes is te vinden in de kennisbank economie (bij lesonderwerpen havo/vwo). Je kunt op de hoogte blijven van nieuwe filmpjes door je te abonneren op YouTube of door abonnee te worden van de nieuwsbrief van de kennisbank economie.

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 28329 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
scherm groot2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%