Home Lesidee├źn

Lesstarter biologie: de mol

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Natuur | donderdag 21 juni 2012, 12:20
ZeuudqbIW

In het voorjaar graven vrouwtjes een centraal hol met verschillende gangen van soms wel 200 meter lang. De grond die weg wordt gegraven wordt gebruikt om wanden van de gangen te verstevigen en wat daarvan overblijft wordt naar buiten gewerkt als de bekende molshoop.

Mollen kunnen het best bestreden worden door in de rit van de mol een klem te plaatsen. Sinds 2005 is de mol geen beschermd dier meer.

Die molshoop wordt ook gebruikt als uitgang, waardoor de mol boven de grond op zoek kan naar nestmateriaal als bladeren, mos, gras en ander zacht materiaal. Dit wordt als een bol neergelegd.

Soms zie je een gang van de mol vlak aan de oppervlakte liggen, dit noem je een rit.

Mollen leven het hele jaar door alleen, behalve in de paartijd van februari tot april. Mannetjes gaan dan op zoek naar vrouwtjes. Mollen communiceren met elkaar via geluiden en geuren.

Iets wat bij de mol heel opvallend is, is dat zijn haren niet in een vaste richting staan. Bij de meeste zoogdieren, ook bij de mens, staan de haren een vaste richting op. Kijk bijvoorbeeld maar naar je arm.

Bij een mol kunnen de haren beide kanten op staan. Zodoende kan de mol goed vooruit en achteruit in de gang bewegen. De haartjes houden hem niet tegen.

Rik Smale - Bioweetjes.nl

Stuur dit artikel door | 3874 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Hein Brik - Wat indrukwekkend is, is de aandacht voor de leerstof, hoe die aan te bieden in... 
Lees verder  arrow

dr henk witteman - Ongelooflijk zoveel lezers 
Lees verder  arrow

Stefan van der Weide - Er zijn vele apps, zowel gratis als betaald. Hier een overzicht: http://www.stefanvanderweide.nl/2013/02/flipping-the-class-overzicht-van-screencast-software/ 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'
Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edi
Lees verder arrow
Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?
Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En w
Lees verder arrow
DIY en de Maker Movement in het onderwijs
Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
44%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
5%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.