Home Lesideeën

Lesstarter biologie: de mol

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Natuur | donderdag 21 juni 2012, 12:20
ZeuudqbIW

In het voorjaar graven vrouwtjes een centraal hol met verschillende gangen van soms wel 200 meter lang. De grond die weg wordt gegraven wordt gebruikt om wanden van de gangen te verstevigen en wat daarvan overblijft wordt naar buiten gewerkt als de bekende molshoop.

Mollen kunnen het best bestreden worden door in de rit van de mol een klem te plaatsen. Sinds 2005 is de mol geen beschermd dier meer.

Die molshoop wordt ook gebruikt als uitgang, waardoor de mol boven de grond op zoek kan naar nestmateriaal als bladeren, mos, gras en ander zacht materiaal. Dit wordt als een bol neergelegd.

Soms zie je een gang van de mol vlak aan de oppervlakte liggen, dit noem je een rit.

Mollen leven het hele jaar door alleen, behalve in de paartijd van februari tot april. Mannetjes gaan dan op zoek naar vrouwtjes. Mollen communiceren met elkaar via geluiden en geuren.

Iets wat bij de mol heel opvallend is, is dat zijn haren niet in een vaste richting staan. Bij de meeste zoogdieren, ook bij de mens, staan de haren een vaste richting op. Kijk bijvoorbeeld maar naar je arm.

Bij een mol kunnen de haren beide kanten op staan. Zodoende kan de mol goed vooruit en achteruit in de gang bewegen. De haartjes houden hem niet tegen.

Rik Smale - Bioweetjes.nl

Stuur dit artikel door | 4978 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Joek van Montfort - Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel... 
Lees verder  arrow

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel
Lees verder arrow
Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken
Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.