Home Artikelen

Gelukskunde: lesidee wordt lesmodule

maandag 2 februari 2009, 13:03
cover gelukskunde ovm

Dat het onderdeel DOE MEE van Onderwijsvanmorgen.nl een succes is, blijkt niet alleen uit de vele reacties op de site, maar ook uit de aandacht die er daarbuiten aan besteed wordt. Zo werd Onderwijs van Morgen Award-winnaar Hans Pieterson (lesidee Naamvallen leren op YouTube) geïnterviewd door o.a. 3FM en het Algemeen Dagblad. Ook collega Theo Wismans (lesidee Gelukskunde) duikt met grote regelmaat op in diverse media, met een paginagroot interview in de NRC (zaterdag 31-01-09) als voorlopig hoogtepunt. Verder ontving hij samen met zijn collega's van het Eijkhagencollege in januari de Onderwijsprijs Limburg en zijn ze genomineerd voor de Nationale Onderwijsprijs. Het lesidee Gelukskunde is nu zelfs als lesmodule beschikbaar bij Uitgeverij Malmberg.

Gelukskunde was een van de best beoordeelde lesideeën van 2008 op Onderwijsvanmorgen.nl. Tientallen docenten zochten contact voor meer informatie. Gelukskunde werd ontwikkeld door drie docenten van het Eijkhagencollege in Landgraaf.  Ook de leerlingen van deze school zijn erg enthousiast over deze lessen, waarin ze leren wat voor hen geluk is en welke invloed ze er op uit kunnen oefenen.  Reden voor Uitgeverij Malmberg om de lesmodule voor iedereen beschikbaar te maken.

Jan van Miert, uitgever voortgezet onderwijs; “Op het lesidee Gelukskunde zijn enorm veel positieve reacties gekomen en daarom wilden we de module verder ontwikkelen en uitgeven. Aandacht voor sociaal-emotionele aspecten vinden wij, naast lessen in schoolvakken, ook belangrijk.”

Theo Wismans, een van de auteurs over het vak gelukskunde; “De crux van gelukskunde is dat als een leerling lekker in zijn vel zit, hij ook beter presteert op school. Je zit natuurlijk op school om te leren, maar met de aandacht voor sociaal-emotionele aspecten zorgen wij ervoor dat de leerlingen uitgebalanceerd de markt op gaan. Wij horen van ouders dat zij tips uit onze lessen overnemen. En docenten staan te trappelen om ook geluksdocent te worden.”

Bij de lessen Gelukskunde hoort ook een website.

 

Stuur dit artikel door | 21918 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

theo wismans - www.inct.nl/index.php?page=nieuwsartikel&id=2798 Het vervolg op Gelukskunde!

reina van der weij - Reina van der Weij, loopbaan en ZKM consultant, supervisor, schreef in haar reactie over kiezen-kunde. Wilt u reageren? Dat kan via: weij0022@wxs.nl en 0592 580460

reina van der weij - Dit is een reactie op het artikel keuzevrijheid, opgenomen in het tijdschrift voor coaching van januari 2009. Ha Petra, de twijfel achteraf of je wel de juiste keuze hebt gemaakt bestaat eruit dat je, meer dan vroeger, denkt een wereld aan andere mogelijkheden te hebben laten lopen. In de tijd van heldere keuzes uit twee "kwaden" en je de beste daaruit koos, was de twijfel of spijt achteraf meestal overzichtelijk. Maar de keuze was ook veel definitiever dan tegenwoordig. Eens docent altijd docent, eens winkelier altijd winkelier, eens jurist altijd jurist, eens secretaresse altijd secretaresse. Vergeleken daarmee hebben we een enorme vooruitgang geboekt, met een scala aan keuzemogelijkheden. Wat ontbreekt is een zekere mate van kiezen-kunde. Wie wil ik zijn, wat wil ik met mijn leven, vragen waar bij benadering een antwoord op moet komen willen we niet elke keer tegen spijt en teleurstelling oplopen. Kiezen-kunde lijkt mij een nog beter idee dan het lesidee Gelukskunde van Theo Wismans, dat onlangs de krant haalde. Kiezen moet je kunnen, geluk volgt.

jose michael - Gelukskunde Adviezen zijn vaak afhankelijk van degene aan wie je de vraag stelt. Het is vergelijkbaar met rugklachten die je aan een deskundige voorlegt. Een chirurg zal willen snijden, een fysiotherapeut zal massage voorschrijven, een sportarts meer beweging en een diëtist mogelijk een dieet. Het belangrijkste is dat de betrokkene de aangedragen oplossing als passend, prettig en haalbaar ervaart en weloverwogen een keuze kan maken. Zo is het ook met lessen in “gelukskunde”. Ik pleit daarom voor een cyclus van lessen, door verschillende docenten. De ene docent en methode spreekt een bepaalde groep kinderen aan en een andere docent/ methode een andere groep. Dat bepaalt de effectiviteit. Ik heb goede ervaringen met deze diversificatie in een check-upgesprek voor managers. Dat is een gesprek gedurende een dagdeel met een psycholoog psychotherapeut een communicatie adviseur en een personeel/organisatieadviseur. Daarbij kunnen indien gewenst ook oefeningen met video feedback aan de orde komen. Doordat de adviseurs vanuit de eigen specifieke achtergrond reageren krijgt de manager een scala van inzichten en mogelijkheden aangereikt. Hij/zij kiest wat het beste bij hem of haar past. Dit geeft een beter resultaat. Drs. José Michael (psycholoog) Directeur IDconsult Van Neckstraat 115 2597SE Den Haag 070 3245002 www.IDconsult.eu

REAGEER

img
brillen groot

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en... 
Lees verder  arrow

Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform... 
Lees verder  arrow

Meester Hatsjoe - Let goed op wat Feys hier doet: Door het "mirakel" te noemen, maakt hij zich... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Virtual reality in de klas?
Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Ri
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
20%
3-5
 
35%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%