Po, vo of mbo Basisonderwijs Weer naar school! Hoera?

Weer naar school! Hoera?
W

Vandaag is het zover! De deuren van de basisscholen gaan weer open. Voor sommigen een feestelijke dag, voor anderen een dag om met enig wantrouwen tegemoet te zien. Want wat is er allemaal anders? En zal het allemaal wel goed verlopen? OVM beschrijft de situatie en geeft tips om de eerste week goed op te starten.

Twee derde van de leerkrachten is blij met de keuze om de scholen weer te openen, een derde vindt het nog te vroeg. Voor veel kinderen is het vooral een fijne dag waarop ze hun klasgenootjes eindelijk weer zullen zien. Olivia (7): ‘Ik weet niet wat er gaat gebeuren op de eerste dag, maar ik denk wel dat het superleuk wordt.’ Zo zullen ook veel leerkrachten blij zijn om ‘hun’ kinderen eindelijk weer in het echt te zien.

Maar: anderhalve meter afstand houden, dat zal in de praktijk knap lastig worden. Want wat doe je als een kind valt? Dan zal je toch moeten helpen en troosten. Of wat doe je met kinderen die in hun enthousiasme spontaan op je af komen rennen?

Is het echt wel veilig?

Hoewel het RIVM aangeeft dat kinderen een marginale rol spelen in de besmettingen met COVID-19, zijn veel leerkrachten er niet helemaal gerust op. De onderzoeken in Nederland zijn namelijk nog niet afgerond en vanuit het buitenland komen ook andere signalen binnen. Toch wijzen de meeste onderzoeken er wel al op dat kinderen inderdaad nauwelijks bijdragen aan het aantal besmettingen.

Ondanks deze angst, staan de meeste leerkrachten vandaag toch voor de klas. Volgens onderzoek van DUO en het AD vreest 65 procent zelf op school besmet te raken, en is 53 procent van de leerkrachten bang om kinderen of collega’s te besmetten. Leerkrachten zijn er dan ook van doordrongen de anderhalve meter afstand zo goed mogelijk vol te houden. Een enkeling die tot de risicogroep behoort, geeft vanuit huis digitaal les.

Hele of halve dagen

Voor kinderen zijn ritme en structuur belangrijk. Voor de ene school hét argument om voor het ‘half-om-half’-model te kiezen, waarbij de kinderen halve dagen les krijgen. Voor de andere school is dat juist de reden om twee hele dagen per week les te geven, volgens de richtlijnen van de overheid. Kinderen ervaren de dagen dat ze leskrijgen dan als normale schooldagen.

Welzijn van kinderen

Ook besteden scholen aandacht aan het emotionele welzijn van de kinderen. Hoe gaat het met ze? Wat hebben ze meegemaakt in de tijd dat ze thuis waren? Misschien zijn er nare dingen gebeurd, hebben ze zich angstig of alleen gevoeld of moesten ze afscheid nemen van iemand in hun omgeving. Het is belangrijk om de tijd te nemen voor deze kinderen.

Tips om je lessen weer op te starten

Toolkit sociaal-emotionele ontwikkeling

Wil je weten hoe het met kinderen gaat? Bureau ICE ontwikkelde met Malmberg de Toolkit Sociaal-Emotionele Ontwikkeling, die je helpt bij het verkrijgen van inzicht in het welzijn van kinderen. Na de gratis aanmelding ontvang je de handige vertelkaarten direct in je mailbox. Je kunt het materiaal dus meteen gebruiken.

Praten over corona

Corona kan zorgen voor angst en onrust bij kinderen. Om die reden heeft Malmberg vanuit divers lesmateriaal teksten geselecteerd die de basis vormen voor een gesprek over corona, met daarbij verschillende tips en handreikingen. De tips zijn geschreven voor ouders, maar zijn ook geschikt voor een gesprek op school.

Zo pak je de lessen weer op

Bij veel lesmethodes zijn adviezen gemaakt om de draad weer op te pakken. Op Malmberg leerroutes staan per methode en jaargroep vervolgleerroutes waarmee je snel de onderwijsbehoefte van de kinderen in kaart brengt.

Behoud het groepsgevoel

Werk je met opgesplitste groepen en wil je het groepsgevoel blijven stimuleren? Juf & Meester geeft tips om het groepsgevoel te behouden.

Eropuit!

Wil je even naar buiten met de kinderen? Dan heeft Juf & Meester speurkaartjes voor je, waarmee de kinderen op ontdekkingstocht gaan in de omgeving.

Hoe bevalt het om weer voor de klas te staan? Hoe organiseert jouw school het onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...