Lesideeen Vak Q

Vak Q
V

Deze DOE MEE is een heel bijzondere. Het betreft geen lesidee maar een heel vak: vak Q.
Effent mavo in Oosterhout
heeft een bijzondere oplossing voor uitval van lesuren. Als een lesuur niet doorgaat, krijgt de klas het vak Q. De Q van quest en van question, want het is een vak waarbij klassikaal allerlei vragen en onderwerpen worden uitgeplozen. En ook van quiz, er wordt namelijk nogal wat kennis gequizd.

Waarom vak Q?
Vak Q wordt gegeven door één docent, Leon Peeters, oftewel Mister Q, tevens bedenker van het vak. Hij zette het vak op als oplossing voor het verveelde rondhangen tijdens uitvaluren. Bovendien speelde het behalen van de lesurennorm een rol. Peeters bedacht een zinvolle besteding door tijdens de vak Q-uren te kiezen voor het bestuderen van onderwerpen waar andere docenten niet aan toekomen. Een mooi voorbeeld daarvan is het onderwerp waar in iedere brugklas aan wordt gewerkt: namen. Onderzocht wordt bijvoorbeeld waar namen vandaan komen, hoe vaak je eigen naam voorkomt en waar je dat kunt vinden, hoe de achternamen ontstaan zijn, wat pseudoniemen zijn enzovoort. Leerlingen steken er inhoudelijk veel van op, maar belangrijker nog: ze leren tegelijkertijd goed zoeken en informatie beoordelen. Het mooie is dat ze de informatie direct verwerken, op de eigen website van Vak Q. Die website vormt de kern van het vak. Iedere schooldag maakt Peeters een nieuwe voorpagina aan voor die dag en alle leerlingen werken mee aan de site.

Uniek
Peeters spreekt vol lof over de directie van de school. ‘De school heeft echt de nek uitgestoken met dit vak, het is de enige school in Nederland waar het wordt gegeven. Ik heb ook vrij snel een vaste aanstelling gekregen als full-time docent op dit vak. Het kost ook veel tijd, maar het is de moeite dubbel en dwars waard.’ Heel belangrijk: de leerlingen zijn erg enthousiast terwijl het gewoon een les is waar stevig moet worden gewerkt.

Lesactiviteiten
De site van vak Q geeft prachtig weer wat leerlingen allemaal doen tijdens het vak, en dat is veel! Zo is er één keer per jaar een oliebollenquiz waar leerlingen en docenten aan meedoen en waarvan de vragen alleen maar te beantwoorden zijn als je goed bent in opzoeken. Er staan vaak interviews op de site, met leerlingen die bijzondere prestaties op hun naam hebben staan, maar ook met BN’ers uit de omgeving. Leerlingen kunnen meewerken aan ‘van Q tot Q’, de plek waar zolangzamerhand een flinke encyclopedie ontstaat van onderwerpen die tijdens vak Q zijn onderzocht.

Schoolactiviteiten
Ook bijzondere schoolactiviteiten vinden hun plek op de site van vak Q, zoals de antirookcampagne (Peeters heeft beloofd zelf te stoppen met roken!) en de activiteiten van de leerlingenraad. Op het moment speelt er een heel bijzondere actie: de inzameling voor de Rens Joosen Foundation die een zwangerschapskliniek in Zuid-Afrika ondersteunt bij het voorkomen van hiv bij baby’s. Een van de activiteiten rond dat doel is het vestigen van het record ‘langste Sinterklaasrijm aller tijden’. In twee maanden tijd proberen leerlingen het record van 33.114 regels te verbreken. Het rijm zal voor zijn verjaardag aangeboden worden aan Sint Nicolaas. Als het lukt komen de leerlingen in het Guinness World Book of Records. Meeschrijven aan het rijm kan hier. Een YouTube-verslag van de start van de actie is hier te zien. Het rijm kan ook gesponsord worden: goede gevers kunnen per regel betalen.

Bekijk de site en steek er wat van op, net als de leerlingen van Effent!

6 REACTIES

  1. Het is misschien handig om zo aan de lesurennorm te komen, maar voor de leerlingen zelf lijkt het me niet zinvol.

    Leerlingen hebben vaak al het gevoel dat ze zoveel vakken moeten doen waar ze niets aan (denken) te hebben, en dan moeten ze ook nog vak Q volgen als een soort bezigheidstherapie.

    Leerlingen zijn blij als vakken uitvallen en zullen zich niet zo inzetten voor vak Q, want daar krijg je toch geen punten voor. Zo dacht ik er als leerling zelf over, en zo denk ik nu nog.

    Dacht je dat ik nog iets heb onthouden van maatschappijleer of techniek? Nee, want dat waren ‘je moet ze volgen maar het is niet belangrijk’vakken. En ik heb nu niet het idee dat ik er iets aan gemist heb..

  2. Ik snap de bedenkingen van Karen wel, maar ik ben het niet met haar eens als ze schrijft dat het hier gaat om kennis waar leerlingen “toch geen punten voor krijgen”. Hieruit concludeer ik dat ze vindt dat deze kennis op zich niet zinvol is. Het is zoals ze zelf zegt, ik citeer:”Dacht je dat ik nog iets heb onthouden van maatschapijleer of techniek?” Alle kans dat ze er weinig van onthouden heeft. Maar als dit het criterium is voor de vraag of kennis al dan geen waarde heeft, dan kunnen we de scholen wel sluiten. Kennis veroudert in de loop van de tijd of verdwijnt helemaal. Maar wat wel blijft zijn de metacognitieve activiteiten die impliciet tegelijk met het leren van vakkennis worden verworven. Onder metacognitieve activiteiten versta ik leerfuncties als schematiseren, structureren, kritisch verwerken, memoriseren enz. Ik heb op de site gekeken en ik zie dat de leerlingen deze metacognitieve functies bijna spelenderwijs toepassen bij hun Q-activiteiten. Ik denk daarom dat deze Q-lessen een zinvolle invulling zijn voor lessen die uitvallen. Met complimenten voor de directie voor dit initiatief.

  3. Bij ons probeer wij eerst een docent te vinden die in kan springen. Lukt dat niet dan krijgen de leerlingen, onder toezicht van een OOP’er, een aantal opdrachten van hun afwezige docent(e). deze kunnen leer-, lees, of doe opdrachten zijn. Het werkt goed maar de hoeveelheid beschikbare docenten en OOP’ers is niet altijd toereikend….

    Dit lijkt mij een goede alternatief, indien je een Mister Q beschibaar hebt. Mister Q kan ook opdrachten van de zieke docent geven, nietwaar?

    Oftewel, geen oplossing is zaligmakend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...

Schoolleider: geef ruimte en vertrouw op je leraren

Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Hun...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...