Terugblik Onderwijs van Morgen in 2012

0

Het einde van het jaar nadert en dat brengt steevast de tijd en drang met zich mee om terug te kijken.  Welke onderwerpen passeerden dit jaar de revue? Welke artikelen werden uitvoerig besproken? En waar werd uitvoerig op gereageerd? In dit artikel een eerste terugblik op Onderwijs van Morgen in 2012.

Nieuwe onderwijsvorm
Het afgelopen jaar ontwikkelden studenten van de Design Academy in Eindhoven op eigen initiatief een nieuwe digitale onderwijsvorm voor Malmberg. Het traditionele lesboek opgedeeld in kleinere digitale blokken lesmateriaal, die vervolgens in de juiste volgorde qua moeilijkheidsgraad staan. Een ‘custom learning experience’ die iedere leerling op zijn eigen manier doorloopt.

Twee opvallende pijlers van dit concept zijn de community en het Long Life Learning-concept. In de community worden leerlingen die ergens moeite mee hebben gekoppeld aan leerlingen die er goed in zijn. Zo zijn ze in staat om van elkaar te leren.  Daarnaast blijf je je leven lang leerling: je krijgt als leerling namelijk een account for life waarmee je altijd opnieuw een cursus kunt volgen of je niveau kunt blijven onderhouden.

Gemengde reacties op dit artikel. Van ‘geweldig, wanneer mogen we beginnen? De leerlingen zijn er al klaar voor. De leraren ook?’ tot ‘een heel mooi idee waar weer niks mee gaat gebeuren in het onderwijs.’ Een interessante opmerking komt van Catrien: “Lijkt me een prachtig idee, het probleem is helaas dat leraren te weinig tijd overhouden om hun ‘achterstand’ in te halen. De hoop is gevestigd op de ‘jonge’ leraren.” Wat denkt u hierover?

Een hoger leerrendement
Kletsen, afwezig naar buiten staren, met een mobiel bezig zijn, tekenen in het schrift en ga zo maar door. Vaak zijn leerlingen tijdens de les met andere dingen bezig. Dat wil niet zeggen dat ze niets van de lesstof leren, maar het kan allemaal zo sneller en efficiënter: hetzelfde leerrendement bereiken in minder tijd. Of natuurlijk een hoger leerrendement in meer tijd. Jan van Miert, uitgeefmanager VO bij Malmberg, noemt in zijn artikel een aantal verschillende aanpakken.

Lezers van Onderwijs van Morgen haken er gauw op in: “In Finland halen leerlingen zowel hogere als bredere prestaties, in aanzienlijk minder lestijd dan in Nederland. En dat voor een lager onderwijsbudget dan OCW! Over leerrendement gesproken,” aldus Hannes Minkema. Hij doelt hier op de Finse aanpak om het leraarschap aantrekkelijk te maken door de opleiding exclusief te houden. Op deze manier kan er geselecteerd worden op kwaliteit.

Van Miert merkt op zijn beurt wel op dat het niet moet gaan om de verbeterde kwaliteiten van de docent. Nederland kent meer dan genoeg goede docenten. De motivatie moet vanuit de leerling zelf komt. Juist dan moet de docent aan zien te wakkeren om een hoger leerrendement te krijgen. Wat gaat deze beter opgeleide docent in de les beter doen dan dat we nu zien?

Onderwijs-apps
Door de komst van smartphones en tablets is de ontwikkeling van apps in een stroomversnelling terecht gekomen. Overal is wel een app beschikbaar voor. Erg handig, maar het zijn er zoveel dat het soms lastig kiezen is. Onderwijs van Morgen maakte een selectie en vroeg u als docent welke app(s) u echt niet meer kunt missen. Via Twitter en via de reactieformulier op de website kregen we erg veel reacties. Docenten gaven onder andere de volgende suggesties:

De redactie van Onderwijs van Morgen wenst u prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling toe. En om nog maar even in de sfeer te blijven: Heeft u al goede voornemens op het gebied van onderwijs? Deel ze via onderstaand reactieformulier met uw collega’s en inspireer elkaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here