Populair op OVM in 2013: deel 1

0

Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Onder andere de iPad, het Finse onderwijssysteem, theoretische pedagogische modellen en Internet University zijn onderwerpen die het dit jaar goed hebben gedaan op onze blog. Vandaag het eerste deel van een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2013.

 

Tijd voor boom-roos-vis 3.0?
Steve Wheeler van Plymouth University vraagt zich op zijn blog af of de oude theoretische modellen uit de pedagogiek tegenwoordig nog wel bruikbaar zijn. Theoretische concepten als die van Vygotsky of Bruner zijn volgens hem geformuleerd met het oog op leren in het klaslokaal. In hoeverre voldoen deze in een tijdperk waarin leren steeds meer online plaatsvindt? Over deze en meer vragen gaat dit artikel, waarbij onder andere wordt gesproken over vernieuwende theoretische concepten zoals peer-to-peer leren, zelfbepaald leren en connectivisme. Het artikel staat al een half jaar online, maar is inhoudelijk nog zeker niet gedateerd.

 

Het Finse onderwijs naar Nederland
Al een aantal jaar staat het Finse onderwijssysteem ontzettend in de belangstelling. In dit artikel gaan we in op wat er in Nederland zou moeten veranderen om op het gebied van onderwijs net zo succesvol te worden als Finland. De autonomie en het imago van docenten, minder lesuren, leren in een ‘angstvrije’ omgeving en vooral niet te jong beginnen met ‘leren’ zijn volgens onderwijsdeskundige Pasi Sahlberg punten waarop het onderwijs aangepakt zou moeten worden. Wat denk jij? Hoe kijk jij aan tegen een ‘ver-Finsing’ van het Nederlandse onderwijssysteem volgens deze punten? Zouden deze implementeerbaar zijn of zijn de culturele verschillen met Finland hiervoor te groot?

 

Deel 3: ‘Hé, dat zijn die iPad-kinderen’
Het afgelopen jaar deed de tablet zijn intrede in het klaslokaal. Zo ook bij de dochter van een van onze uitgevers. In een serie artikelen bespreekt zij deze ontwikkeling vanuit verschillende invalshoeken. Deel 3 van deze serie staat in het teken van een half jaar les met een tablet in de klas, vanuit het perspectief van leerlingen, docenten en ouders: ‘Het is halverwege het schooljaar nog te vroeg om conclusies trekken over het effect op het leerrendement, maar kort samengevat komt het er in ieder geval op neer dat ouders positief tegenover het initiatief staan. Leerlingen vinden het onderwijs met een tablet aantrekkelijker en docenten zijn zoekend naar de mogelijkheden die een tablet in het onderwijs biedt.’

 

iPad in de klas: een casestudy
Een wetenschappelijke casestudy over de voor- en nadelen van een iPad in de klas. Marnieke van der Waal van YoungWorks schreef er een artikel over, dat door veel OVM-bezoekers is gelezen: ‘De iPad is een handige tool om de productiviteit te verhogen, kennis toegankelijk te maken en leren makkelijker te maken door het gebruik van applicaties. De device vervangt echter niet de reguliere middelen die docenten gebruiken om hun kennis op leerlingen over te brengen. Deze quote van een geïnterviewde docent uit het onderzoek van Henderson en Yeow illustreert dit: “It’s difficult to create content, it’s easy to consume. I’m not convinced yet that typing out a big document is easy on the iPad as it is on a computer. I don’t think, it coudn’t replace everything we certainly wouldn’t ditch everything in place of the iPads.’”

 

Deel 1: Top 10 jongerentrends voor 2013
Ook het eerste deel van het artikel over jongerentrends die in 2013 een vlucht zouden nemen is het afgelopen jaar erg goed gelezen. Van de besproken trends is ‘Internet University’ toch wel de topper: ‘Steeds meer jongeren leren vaardigheden zoals lastige wiskundeformules, spellingsregels, kunstgeschiedenis of een lesje Spaans online. Internet is de school en YouTube, Facebook Timeline en Pinterest de nieuwe klaslokalen. Jongeren raken op deze manier ook buiten de reguliere schoolvakken steeds vaardiger. En waarom zouden studenten nog duizenden euro’s schoolgeld betalen als ze ook gratis onderwijs kunnen volgen, bijvoorbeeld via de online universiteit Udacity.’ Wij zijn benieuwd waar het in 2014 heen gaat met deze trend. Alhoewel, trend? Wellicht kunnen we tegenwoordig spreken van een ontwikkeling.

 

Volgende week verschijnt deel 2 van deze reeks op Onderwijs van Morgen. Welk artikelen en onderwerpen op Onderwijs van Morgen zijn jou bijgebleven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here