Home » Engels leren met je iPod

Engels leren met je iPod

Dit filmpje van Volkskrant TV laat zien hoe leerlingen van een Amerikaanse Highschool Engels leren met behulp van songteksten. Een iPod met teksten van Britney Spears en Justin Timberlake blijkt verrassend goed te werken voor deze leerlingen: in korte tijd verbetert hun taalniveau enorm. Een ander voordeel: de leerlingen vinden het echt leuk om op zo’n manier te leren. Is dit een nieuw idee of is het terugvallen op een beproefd concept?

Deze manier van een taal leren is zeker niet nieuw. Middeleeuwse minstrelen wisten duizend jaar geleden al dat lange teksten beter worden onthouden door de combinatie van rijm, ritme en melodie. Wat dat betreft is het leren via de iPod niet anders. Toch ziet het taalonderwijs van tegenwoordig er anders uit. Grammatica speelt hierbij een grote rol. Weliswaar is grammatica een belangrijk hulpmiddel bij taalverwerving, maar we leren vreemde talen wel op een onnatuurlijke wijze. Laatst keek ik mee bij een les Frans in een VWO6-klas. Niemand sprak Frans, maar alle leerlingen wisten genoeg van de grammatica! Wat betekent dit voor het geheugen? Bij het leren van grammatica wordt het semantisch geheugen ingeschakeld. Dit geheugen is gericht op het verwerken van abstracte begrippen. Het semantische geheugen eist veel denkkracht en is daarom vermoeiend en voor veel leerlingen demotiverend.

Het leren van teksten via rimte en rijm doet een volledig ander beroep op het geheugen. In de eerste plaats wordt het auditieve geheugen ingeschakeld. Daarnaast het automatische geheugen, dat via de kleine hersenen loopt. Vroeger leerden wij de tafels tot tien via dit geheugen. En laten we eerlijk zijn, we kennen ze nog steeds! Als bovendien de leerstof wordt aangeboden via goed in het gehoor liggende melodieën maken we gebruik van het emotioneel geheugen. Dit is ons sterkste geheugen. Als er bij het leren van lesstof emoties betrokken zijn leren wij het snelst!

Natuurlijk wordt een taal niet alleen geleerd via songteksten. De iPod kan wel een zinvolle aanvulling zijn. Wat is uw mening?

 

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.