Een initiatief van Malmberg

5 manieren om de klas stil te krijgen

begin van de les

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de nodige inspanning om ongestoord aan de les te kunnen beginnen. Wilt u het eens op een andere manier aanpakken? De redactie van OVM selecteerde 5 manieren om de klas stil te krijgen.

Dit artikel is eerder verschenen op Onderwijs van Morgen. De tips in dit artikel zijn afkomstig van de website Duizendjaarvoordeklas.nl. Bezoek de pagina met praktijktips voor een volledig overzicht.

1. Markeer het begin van de les
Schep duidelijkheid voor leerlingen door het begin van de les duidelijk te markeren. Niet een enkele keer, maar altijd. Dit kunt u doen door aan het begin van de les telkens dezelfde positie in het klaslokaal te kiezen, dezelfde houding aan te nemen en het begin de les altijd met een soortgelijke introductie te beginnen. Zo laat u zien dat u alles onder controle heeft en leerlingen weten zo precies wanneer de les begint.

2. Zorg voor een duidelijk stramien
Zorg er ook voor dat leerlingen weten wat ze moeten doen als ze leslokaal binnenkomen. Is het de bedoeling dat ze hun spullen er meteen bij pakken? Of heeft u liever dat ze eerst naar uw introductie luisteren en vervolgens pakken wat ze nodig hebben? Denk na over welk stramien het beste voor u werkt en bespreek dit met leerlingen. Als zij er andere ideeën bij hebben, kunnen jullie samen tot een gewenst stramien komen.

3. Maan leerlingen non-verbaal tot stilte
De klas verbaal tot stilte manen kan hinderlijk zijn. Helemaal als u al bent begonnen aan de introductie van de les. Ieders concentratie raakt voor een korte tijd verstoord, wat ervoor kan zorgen dat leerlingen niet helemaal meekrijgen wat nu precies de bedoeling is tijdens de les. Probeer leerlingen daarom op een non-verbale manier tot stilte te manen. U kunt kletsende leerlingen doordringend aankijken, de vinger op de lippen leggen als u stilte wilt, een cirkelend gebaar maken als een leerling zich moet omdraaien… Denk na over wat voor u werkt en hanteer structureel dezelfde gebaren.

4. Sla een brug naar de vorige situatie
Leerlingen die uw klaslokaal binnenstormen, komen uit een andere situatie. Ze komen van huis, uit een andere les of hebben net een tussenuur of pauze gehad. Als u hierbij stilstaat kunt u een brug slaan tussen de vorige situatie en het begin van uw les; naar wat de klas op dat moment bezighoudt. Zo legt u een gemeenschappelijke basis voor de les. In de video op deze pagina vertelt Nancy Groenteman, onderbouwcoördinator in het basisonderwijs en dramaleraar, meer over het toepassen van deze techniek.

5. Praat zachter om de aandacht te krijgen
Mensen zijn van nature geneigd om bij onrust hun stem te verheffen. ‘En nu allemaal kleppen dicht!’, of iets in die trant, heeft u als docent vast weleens door het klaslokaal geroepen. Probeer het eens helemaal anders en ga zachter praten als u wilt dat leerlingen de aandacht op u vestigen. Ga met een duidelijke, open lichaamshouding voor de klas staan en begin op een goed moment – als de meeste leerlingen stil zijn en uw kant op kijken – te vertellen wat u wilt gaan doen.

Wat is uw gouden tip om de klas stil te krijgen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

3 Responses

  1. Om mijn groep 8 te laten weten dat ik het stil wil hebben, omdat ik iets wil vertellen of aandacht wil voor iets, klap ik een bepaald ritme met mijn handen en mijn groep maakt het ritme klappend af. Zo raken ze even kort hun energie kwijt, hebben ze niets meer in hun handen en letten ze meteen op. Ze vinden het leuk, het werkt als een tierelier…. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.