Home » Meerwaarde van het digitale schoolbord

Meerwaarde van het digitale schoolbord

Kennisnet brengt sinds begin 2008 de Kennisnet Onderzoeksreeks ‘ICT in het onderwijs’ uit. In mei 2010 verscheen deel 24, over de meerwaarde van het digitale schoolbord. Ook eerder verschenen er in de reeks deeltjes over dit onderwerp (deel 6 en 21). Het boekje geeft de resultaten van een aantal onderzoeken weer, en zet de verwachte (maar nog niet bewezen) voordelen op een rij.

Uit de onderzoeken blijkt dat een digibord een enorme verrijking kan  zijn voor het onderwijs, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De docent speelt daarin een cruciale rol: hij moet openstaan voor het gebruik, hij moet geschoold worden en hij moet zich inzetten om zijnvaardigheden te evalueren en te verbeteren. De scholing moet gericht zijn op het waarom en het wanneer, het gebruik van het bord moet op een logische en organische wijze worden ingebouwd in de manier van lesgeven en de onderwijsopvatting van de docent. Hij zal daarvoor een inspanning moeten plegen en moeten onderzoeken wat zijn mogelijkheden zijn. Als aan deze voorwaarden is voldaan biedt het digibord veel voordelen en kunnen les en leeromgeving positief veranderen.
Een mooi voorbeeld uit de praktijk is de Presentator van Malmberg, met unieke, interactieve software voor het digibord. Kijk hier voor de demo


De voordelen van het digibord

– levendiger presentaties: door toevoeging van beeld en geluid;
– heldere organisatie van bronnen: via de digitale weg heb je als docent al veel meer bronnen tot je beschikking dan zonder. je kunt ze heel makkelijk ordenen met het digibord, en bijvoorbeeld bronnen van leermiddelenontwikkelaars, collega’s en leerlingen toevoegen;
– meer interactie: zowel tussen docent en leerling als tussen leerlingen onderling, tussen groepjes leerlingen en zelfs tussen klassen
– met stemkastjes het leren zichtbaar maken: leerlingen kunnen ‘veilig’ (alleen zichtbaar voor de docent) hun voorkennis laten zien of aangeven dat ze iets juist niet weten;
– meer samenwerkend leren: het bord is groot genoeg voor een groepje, de aanraakbaarheid vergroot de werkmogelijkheden en het visuele karakter versterkt de discussie tussen leerlingen.

Gratis download
In het boekje staan vele voorbeelden voor het werken met het digibord. Het is hier te downloaden. U kunt op dezelfde pagina ook een gratis abonnement aanvragen.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.