Home » Leerlingen als werknemers

Leerlingen als werknemers

De Thomas Deacon Academy in de Engelse stad Peterborough is een heel nieuw soort school. Het filmpje geeft een kort beeld van de gang van zaken op deze school. Scholieren worden ‘s ochtends niet geregistreerd, zijn vrij om vanaf half drie ‘s middags naar huis te gaan, er zijn geen pauzes en de lessen duren 90 minuten. De bouw van de school kostte 46.4 miljoen Pond en telt al in haar eerste jaar 2.200 scholieren.

De Thomas Deacon Academy is een soort stad die gesponsord wordt door derden, zonder tussenkomst van lokale overheden. Daardoor is veel meer mogelijk en alles innovatiever. De kracht van dit nieuwe concept ligt vooral in het behandelen van de scholieren als volwassenen. Eigenlijk als werknemers. Zo bestaat er geen schoolplein, kunnen scholieren naar het toilet wanneer ze willen (blijkbaar is dit bijzonder in Engeland) en krijgen ze geen les over één onderwerp, maar worden thema’s vanuit verschillende hoeken belicht. Het is aan de docenten of een vijf minuten-break wordt ingelast of een eventuele lunch. ‘s Middags wordt er gesport.

Scholieren hebben toegang tot hun ‘Academy Learning Portfolio’ ofwel hun werkomgeving, zodat ze ook vanuit huis dezelfde software kunnen gebruiken als op school. Vanuit huis kunnen ze opdrachten online plaatsen, waarna docenten het ook online kunnen bekijken en corrigeren. Verloren notities, niet aangekomen brieven, verwisselende boodschappen, slechte communicatie… alles hoort tot het verleden op deze school. Het systeem biedt de mogelijkheid om direct te communiceren tussen de schoolleiding en de scholieren, maar ook om te zien of ze wel op school zijn geweest.

Wat denkt u: zijn er mogelijkheden voor dergelijke scholen in Nederland? Of moeten we hier ver vandaan blijven?

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.