Home » Kijk Mee: Tweetalig onderwijs op het Porta Mosana College

Kijk Mee: Tweetalig onderwijs op het Porta Mosana College

Een paar weken geleden heb ik een bezoek gebracht aan het VWO van het Porta Mosana College in Maastricht op uitnodiging van Mr. Steve Reidy, die zich intensief bezig houdt met “Public Speech” voor de derde klassen. Die avond werd door de derde klassen een Public Speech Contest gehouden. Hieraan namen leerlingen deel die tot de finale waren doorgedrongen. Ik was niet alleen “pleasantly surprised” over het niveau van de contest, maar ook viel de grote belangstelling mij op. Er waren honderden belangstellenden die intensief meeleefden. Aan het einde van de contest werd iedere finalist publiekelijk door een internationale jury beoordeeld.

Het is niet verwonderlijk dat ik na deze ervaring nieuwsgierig was naar de kwaliteit van de lessen aan het Tweetalig Onderwijs (TTO) van deze school. De belangrijkste vragen die ik mij stelde, waren:

1
Hoe is de kwaliteit van het Engels van de non-native speakers?
2
Hoe groot is de invloed van TTO op de passieve en actieve beheersing van het Engels bij de leerlingen?
3
Hebben lessen in een voor de leerlingen vreemde taal invloed op de verwerking van de leerstof?

Ik werd ontvangen door Mr. Ben Perry, teamleider. Met hem nam ik de dag door. Ik zou zeven lessen bijwonen in diverse vakken in de klassen 1 t/m 4.Wat mij opviel was dat ook in de klassen door de leerlingen onderling veel Engels werd gesproken. De leraren spraken met de leerlingen altijd Engels en zelfs in de docentenkamer werd veel Engels gesproken, al was het maar vanwege de aanwezigheid van veel “native speakers”. Ik zou veel kunnen vertellen over deze ook voor mij bijzondere dag.
Vanwege de beperking die het formaat van dit artikel mij oplegt, beperk ik mij tot mijn conclusies:

1
De Nederlandstalige docenten spraken acceptabel tot zeer goed Engels.
2
De kwaliteit van het Engels van de leerlingen was vergeleken bij het gewone VWO fenomenaal. De lessen in de brugklas gingen volledig in het Engels en het was voor mij bijna ongelofelijk hoe goed de leerlingen Engels spraken na 5(!) maanden TTO.

3
Ik keek naar de lessen ook met het oog van een onderwijskundige. Een les geschiedenis van Mrs. Petra Peerboom in een brugklas staat mij nog helder voor de geest. De leerlingen gingen uitgebreid in op de Engelse begrippen uit hun lesboek. Er werden vragen gesteld en er werden vragen beantwoord. Woorden en begrippen werden steeds in het Engels expliciet gemaakt. De intensiteit waarmee dit gebeurde, maakte voor mij duidelijk dat hier sprake was van DIEPTEVERWERKING in optima forma.

Het meest echter trof mij de reactie van een docente Engels, toen ik haar vroeg hoeveel leerlingen gemiddeld onvoldoende scoorden voor een letterkundetoets: “Niemand krijgt van mij een onvoldoende, het zou hun liefde voor de letterkunde in de kiem smoren.” Zij gaf alleen een aantekening: “Deelgenomen aan toets”.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.