Home » Kijk Mee: Franse les op Pleincollege Sint-Joris

Kijk Mee: Franse les op Pleincollege Sint-Joris

Ik ben op bezoek bij Paul Aerssens, docent Frans en N@tschool-coördinator aan het Pleincollege Sint-Joris in Eindhoven. De klas is vandaag kleiner dan normaal want er zijn een aantal leerlingen naar een sportevenement. Het Joris is namelijk een LOOT-school en veel leerlingen doen aan topsport. Dat betekent dat leerlingen regelmatig afwezig zijn voor nationale en internationale sportevenementen. Er is extra begeleiding nodig en docenten putten zich uit in het bedenken van creatieve oplossingen voor flexibel roosteren, voor leren op afstand, voor woekeren met de beperktere tijd.

Ik ben in klas B1D, 4e lesuur, Frans. Er wordt gewerkt met de methode D’accord! van Uitgeverij Malmberg. Het is een computeruur. Eén van de voetballers in deze klas vertelt me later dat hij liever uit een boek leert. Hij heeft niet zoveel met computers. Hij steelt mijn hart. Gek genoeg, want ik ben vergroeid met mijn Mac, ik kan geen gesprek voeren zonder dat ding erbij te halen om dit te laten zien en dat op te zoeken en weet soms niet meer hoe ik aan mijn informatie kwam voor 1996. Wat een bijzondere jongen! Ik wens hem een mooie voetbalcarrière toe.
Zo zie je, wie authentiek is, wordt bewonderd, in ieder geval door mij. De rest van de leerlingen start direct de computers op, en begint in het wilde weg in te loggen op N@tschool, de methode en de les. Ze worden direct teruggefloten door Paul. Even allemaal centraal want er is iets veranderd aan het systeem. Nadat iedereen opnieuw is ingelogd verloopt de les soepel.

De niveauverschillen tussen de leerlingen zijn groot maar iedereen werkt stevig door. Het spelletje aan het eind van de les levert een leuk competitie-element waar deze leerlingen wel raad mee weten. De computerlessen van D’accord! vervangen niet het boek. Dat kan een nadeel lijken, als je de computermodule (ePack) aanschaft, heb je veel extra materiaal, waarschijnlijk kom je er niet aan toe om alles te (laten) doen. Maar ik bedenk me dat het ook een flink voordeel is. Ik denk bijvoorbeeld aan de voetballer die niet zo van computers houdt.Maar ook andere leerlingen houden van afwisseling, de spelletjes op de computer spreken een heel andere leerstijl aan dan de oefeningen in het boek.
Het boek kun je overal openslaan. De computer kan direct het niveau van de leerlingen meten zonder dat het je nakijktijd kost. In een boek blader je makkelijker, op een computer zoek je sneller iets op, de ePacks van D’ accord! bevatten namelijk de Nederlandstalige en Franstalige Winkler Prins Encarta encyclopedie en online woordenboeken NE-FR en FR-NE. Woordjes oefenen uit een boek is vaak dodelijk saai, maar de interactieve woordtrainer maakt er een spelletje van. Voor de webtaken en de grammaticatrainer geldt hetzelfde: spelend leren en lerend spelen.

Ik interviewde Paul over het werken met D’accord! maar ik werd zo gegrepen door zijn manier van orde houden, of liever orde scheppen, zijn rust en de manier waarop leerlingen op hem reageerden dat we daar nog lang over doorgepraat hebben. Een leerling vertelde me niet zonder trots dat B1D helemaal geen makkelijke klas is, maar vertelde ook dat hij Frans moeilijk vond en dat hij daarom zijn best deed. Ik moest dat even laten doordringen. Hij vond het moeilijk en deed dus zijn best. Ik zie nogal eens leerlingen die, als ze iets moeilijk vinden gaan dwarsliggen en het bestaansrecht van het vak luidkeels ter discussie stellen. Die sporters zijn natuurlijk wel competitief van aard, maar het zit ook in Paul. Als ik hem ernaar vraag, vertelt hij hoe hij investeert in een klas, aan het begin van het schooljaar. Hij straft weinig, maar verbindt altijd consequenties aan gedrag. Wie zijn huiswerk niet afheeft, mag terugkomen om het af te maken.

Hij is ervan overtuigd dat je leerlingen hun eigen leerstijl moet laten ontdekken. Wat voor de één werkt, werkt voor een ander niet. Hij biedt ruimte, geeft veel aandacht, hij weet dat zijn leerlingen gezien willen worden. Hij helpt de leerlingen om hun eigen weg te vinden, hij laat ze reflecteren en zelf beslissen hoe ze de stof willen doorwerken. Het onderwijs wordt meer individueel ingericht op deze manier, en het blijft toch controleerbaar. De school investeert ook in die individualiteit met lessen studievaardigheden waarin zelfreflectie een belangrijke rol speelt. Erg leuke school, erg goede docent. 

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.