Home » Juf van de maand februari 2019: Jessie van Bommel

Juf van de maand februari 2019: Jessie van Bommel

School: Interteach, online onderwijs op afstand
Geeft les aan: verschillende groepen
Aantal jaar voor de klas: 6 jaar, werkt nu een half jaar voor Interteach


Jessie is zelfstandig ondernemer en werkt onder andere voor Interteach. Hier geeft zij online bijlessen en is online invaller op scholen. Het invallen zit nog in de demo-fase.

Je bent online invaller. Hoe werkt dat?

In het kort: een school heeft een invalprobleem en belt Interteach. Zij bellen mij thuis. Ik start de laptop op en zet mijn headset op. De kinderen in de klas doen hetzelfde. Via een leerkracht ontvang ik een overdracht en de inlogcodes voor het digitale portaal van hun methodes. Indien nodig krijg ik nog een paar foto’s van een handleiding op papier en dan kunnen we aan de slag. De kinderen komen mijn online kamer binnen, het Interteach Videoportaal. Ik kan kiezen wat ik klassikaal uitleg, bijvoorbeeld met foto’s en filmpjes van internet tussendoor, en wat in kleine groepjes of individueel. De kinderen verwerken in hun werkboek of in een online oefenprogramma, zoals ze dat normaal ook doen. Er is ook een chatfunctie waarbij ik de touwtjes in handen heb. Ik bepaal wie met wie kan chatten. En ik kan kinderen in groepjes laten samenwerken in de digitale break-out room.

Is dit voor alle leeftijden en lessen geschikt?

Tja, gym wordt lastig natuurlijk. Het is geschikt voor rekenen, taal en zaakvakken. Ook vakken als sociaal-emotionele vorming zou ik niet op deze manier doen, omdat het daarbij fijn is om in een kring met elkaar te zitten.

Wij adviseren niet de hele dag via een online invaller te laten verlopen. Je kunt er als school beter voor kiezen om dit na een paar uur af te wisselen met een andere klas. Ik denk dat het vanaf groep 4 kan werken. Niet voor elke school en niet voor elke klas. Maar als het goed is, zet je een gewone invaller ook niet voor een lastige groep.

Werken de kinderen goed mee tijdens zo’n les? Hoe houd je orde?

Ik kijk in de webcam en alle kinderen zien mij op hun scherm. Ze hebben daardoor het gevoel dat de juf steeds op ze let. Als ik een kind aanspreek, zie je ze betrapt kijken. Net als gewoon in de klas. Ook wijs ik altijd een ‘assistent van het moment’ aan. Ik kan bijvoorbeeld vragen: ‘Jantje ging naar de wc, is hij al terug? Is iedereen nog aan het werk?’ Ook heb ik alle kinderen individueel in beeld. Binnenkort komt daar een totaaloverzicht van de klas bij, bijvoorbeeld door een extra webcam aan het digibord te hangen. Ik zie enorm betrokken kinderen, daar sta ik zelf van te kijken. Ze worden zelfstandiger en helpen elkaar meer tijdens de online invallessen.

Als twee kinderen de haren uit elkaars hoofd trekken, kun je niet ingrijpen…

Dat klopt, daarom krijg ik altijd het telefoonnummer van de directeur of een andere verantwoordelijke die ter plekke kan ingrijpen. We adviseren ook een opendeurbeleid waarbij regelmatig iemand even langs loopt, zoals de ib’er. Ik kan ook niet bij een verdrietig kind even een hand op zijn schouder leggen bijvoorbeeld.

Welke voordelen heeft online invallen voor het onderwijs?

Je kunt vanuit je huis overal in Nederland invallen. Het lerarentekort is in de Randstad het grootst. In provincies als Groningen zijn nog leerkrachten die niet aan het werk zijn. Maar als je hen ’s ochtends belt om in te vallen in Amsterdam, is de dag al halverwege voor ze er zijn. Nu klap je de laptop open en binnen een half uur start de les. Het is voor veel scholen misschien niet ideaal, maar wel beter dan een onbevoegde leerkracht voor de klas te zetten of een klas naar huis te sturen…

Er is nog een ander voordeel. Je kunt kinderen apart spreken zonder dat de groep dit hoeft te weten. Op een invaldag had ik een kind in de klas dat altijd verlengde instructie kreeg. Hij vond dat heel vervelend, omdat hij altijd aan een aparte tafel bij de leerkracht moest zitten. Nu kon hij op zijn eigen plek blijven. Niemand hoefde te zien hoe lang zijn extra uitleg duurde. Een ander kind zat niet lekker in zijn vel. Ik vroeg of hij het mij wilde vertellen. We gingen naar de digitale break-out room en hij vertelde mij zijn verhaal. Niemand in de klas had het door.

Waarom ben je dit gaan doen?

Omdat ik het leuk vind om aan begin van nieuwe ontwikkelingen te staan en daarin bepaalde verantwoordelijkheden te nemen. Ik ervan overtuigd dat online lesgeven niet slecht hoeft te zijn voor de kwaliteit van het onderwijs.

Voor mij als leerkracht heeft het ook praktische voordelen. Om 15.00 uur maak ik de overdracht voor de leerkracht en dan ben ik klaar. Ik heb geen vergaderingen en hoef geen klaslokaal te vegen.

Op dit moment heeft Interteach alleen demo’s gedaan. Hoe gaat het nu verder?

We hebben een groep enthousiaste scholen. Het is nu wachten of scholen definitief kiezen om er verder mee te gaan. Ondertussen volgen er nog meer demo’s.

Mis je het team niet?

Nee, eigenlijk niet. Ik ben nu na 15.00 uur geen tijd kwijt om bij te kletsen met collega’s. Ik heb wel contact met andere online leerkrachten. Als ik een keer een vervelende dag heb gehad, app of bel ik iemand. Ook plannen we soms een vergadering. Wij gaan vergaderen als we vragen hebben, niet omdat er een vergadering gepland staat. Dat werkt een stuk efficiënter.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Sta open voor nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, dan zie je dat er heel veel kansen liggen. Zoiets als online lesgeven is niet iets wat er weer bij komt. Misschien is dat in het begin even zo, maar uiteindelijk is het goed voor de onderwijskwaliteit en verlaagt het de werkdruk.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.