Thema leerstijlen en vakdidactiek Denken of doen? Leerstrategieën

Denken of doen? Leerstrategieën
D

Naar aanleiding van mijn eerdere artikel over leerstijlen en de reacties daarop, wil ik nu een extra toelichting geven op verschillen in leerstrategieën. Bij elk willekeurig probleem – of het nu een wiskundeopgave is, een grammatica-oefening – zijn er immers verschillende strategieën mogelijk om de oplossing te vinden. Sommige strategieën zijn efficiënter dan andere. De wijze waarop mensen problemen aanpakken wordt meestal bepaald door de individuele voorkeur. Soms bepalen anderen – bijvoorbeeld docenten – (mede) welke strategieën worden gehanteerd. De Utrechtse hoogleraar Jan Vermunt spreekt dan van geïnduceerde strategieën of leeractiviteiten in tegenstelling tot spontane leeractiviteiten. In deze reeks over leerstijlen zal ik mij voornamelijk beperken tot spontane leeractiviteiten.

Als we over leerstrategieën spreken, dan doelen we op combinaties van leeractiviteiten die leerlingen op eigen initiatief gebruiken om hun leerdoelen te bereiken, dus vanuit de eigen voorkeur van de leerling. Een aantal voorbeelden van leerstrategieën maakt dit duidelijk. Hieronder volgen twee uitspraken van studenten aan de Open Universiteit met verschillende leerstijlen (voorbeelden afkomstig van J. Vermunt):

“Mijn manier van studeren is dat ik altijd probeer verbanden te zien en overzicht over de leerstof te krijgen. In een hoofdstuk zit een bepaalde lijn, een verhaal, en dat probeer ik te volgen. Het uittreksel is voor mij heel belangrijk omdat ik dan een overzicht krijg over de leerstof.”

“Er zijn geen stukken in het lesmateriaal waarvan ik denk: o, dat weet ik wel. Er zijn wel stukken die me bekend voorkomen, maar dat is voor mij geen reden om te zeggen: ik doe dat maar even wat luchtiger, want dat weet ik wel. Nee, ik lees het lesmateriaal héél precies. De tweede keer lees ik niet alleen, maar dan arceer ik ook. Dat is dan toch tussen de 40 en 50% wat dan geel is, dus heel veel. En kernbegrippen markeer ik in rood……Het is dus echt: herhaal, herhaal, herhaal.”

Dat ook jongere kinderen hun eigen leerstrategie hebben, blijkt uit het volgende voorbeeld. De kinderen van groep 7 van een basisschool hebben een plaat te zien gekregen van een park. Toen de orthopedagoog vroeg of ze konden beschrijven wat ze hadden gezien, kwamen o.a. de volgende twee beschrijvingen:

“Ik zag een gezellige dag in het park”

“Ik zag een moeder met een kinderwagen door het park lopen. Er waren nog veel meer mensen.  Ze hadden ook een hondje bij zich dat voor hen uitrende. Ik zag ook een moedereend met drie, nee, vier kleine eendjes in de vijver zwemmen”

Er zijn zeker overeenkomsten tussen de leersstrategieën van de oudere en de jongere leerlingen. Zo letten twee van de vier leerlingen sterk op de details, terwijl de andere twee een heel andere leerstijl hebben: zij letten vooral op het grote geheel.

In deze reeks van artikelen over leerstijlen wil ik het graag hebben over vraag wat deze verschillende leerstijlen voor het lesgeven betekenen. Wij zijn benieuwd of het volgens u haalbaar is om in de klas rekening te houden met de verschillende leerstijlen van leerlingen. Stem mee in de ‘stelling van de week’ of geef een reactie op dit artikel.

9 REACTIES

  1. Altijd interessant, met name om te zien wat je daar in de praktijk van alledag mee kunt. Ik heb als leraar Engels (en Informatica) gebruik gemaakt van de learning styles vragenlijst die je hier vindt:
    http://tinyurl.com/2hwszu (edit redactie voor kortere URL)

    De leerlingen gaven aan dat dit ze in ieder geval inzicht bood in hoe ze leerden.

  2. Ik denk dat deze vorm van differentiatie essentieel is. Hij kan er bij voorbeeld voor zorgen dat echte alpha’s toch wat kunnen met exacte vakken en dat bèta’s Frans en Duits niet per definitie verafschuwen en zo snel mogelijk uit kun pakket gooien. Ik geef Frans en merk bijvoorbeeld dat als je met een methode werkt en elke leerling altijd op dezelfde manier (die van het boek) laat lezen, luisteren, schrijven, spreken… het ook steeds dezelfde leerlingen zijn die afknappen. Bij leesvaardigheid bijvoorbeeld: eerst de woordenschat leren om dan een tekst te lezen wordt door veel leerlingen als prettig ervaren, maar het zijn ook steeds dezelfde leerlingen die dit niet doen omdat ze er niets mee kunnen. Het is niet hun leer-route. Als je hen eerst op een andere manier benadert en weet te boeien, dan komen ze uiteindelijk toch bij die woordjes terecht, en ze zijn een eind verder gekomen dan gebruikelijk. Haalbaar in de klas? Niet altijd, maar in eigen creatieve lesontwerpen is het zeker een factor om mee te nemen!

  3. 183 mensen hebben gereageerd op de stelling van vorige week dat het niet haalbaar is om rekening te houden met verschillen in leerstijlen. 65% was het hiermee oneens, een meerderheid vindt dus dat dit wel degelijk kan.

  4. Aanmelding nieuwsbrief [van de redactie: Staat genoteerd! Aanmelden voor de nieuwsbrief kan heel makkelijk door op het linkje helemaal rechts bovenaan te klikken]

  5. ik wil heel graag paar rekenbladen maar ik weet niet waar ik die kan halen weten jullie dat michien (behalve op school)

    groetjes eveline kuijpers

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...