Boeken worden AR. De school wordt AR

5

De laatste tijd ben ik veel bezig met een nieuwe techniek die de wereld echt zal gaan veranderen: Augmented Reality. Misschien heeft u het weleens gezien op een van de blogs, op televisie of op een event waar het ging over innovatie. Augmented Reality ofwel AR is een nieuwe techniek waarbij we de offline wereld combineren met de online wereld.

 

 

 

En hoe! Door met je mobiele telefoon of webcam een symbool te herkennen, ontplooit letterlijk een nieuwe dimensie in deze toch al virtuele wereld. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Nederlandse Layar dat onlangs nog de Accenture Innovation Awards heeft gewonnen. Een mooie tool waarbij je je mobiele telefoon kunt richten op een huis (en je ziet direct alle gegevens die je ook op funda.nl kunt zien) of bijvoorbeeld een restaurant waar je dan ook de recensies erop na kunt slaan.

 

Maar wat kan de educatieve wereld ermee? Ik geloof nog steeds dat leren in de komende jaren echt gaat veranderen. Misschien zijn de docenten nog niet zover, maar volgens mij de directie en vooral ook de kinderen wel. Zij willen niet meer leren uit de stoffige boeken die 6 jaar geleden zijn geschreven. Zij zien om zich heen nieuwe technieken en vooral speelse manieren om te leren, maar zien dat niet terug in hun dagelijkse klas. En de wereld verandert. Ooit was Polaroid de eerste digitale foto en nu maken ze een doorstart omdat ze hebben liggen slapen. Wij moeten ook wakker worden. Net als de kaartenfabrikant Hallmark. Een markt die ook ongelooflijk onder druk staat omdat kaarten inmiddels worden vervangen door leuke e-cards die je overal gratis kunt downloaden op het net. Dat merkt Hallmark, dat merkt onze TNT die minder kaarten rondbrengt.

 

Hallmark is druk bezig met AR, om de papieren kaarten nieuw leven in te blazen. Hoe dat werkt? Je ontvangt een kaartje met een begeleidend schrijven waar de ontvanger wordt uitgenodigd om de kaart voor een webcam of mobiele telefoon met camera te houden. Gevolg: een 3-dimensionale wenskaart die meer beleving biedt en daardoor beter inspeelt op de wensen van de huidige consument. Laat u verrassen.

 

Als Hallmark het kan, dan kunnen educatieve uitgeverijen het natuurlijk ook. Wat dacht u van AR toepassen in bijvoorbeeld de klassen Biologie of Natuurkunde? Misschien gaat dat nog een beetje te ver, omdat een boek nog steeds 6 jaar moet meegaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat de uitgeverijen ieder jaar een aantal symbolen los bij de boeken bijleveren die een ‘dieper’ verhaal vertellen. Uw school zou meer informatie op meer plaatsen kunnen leveren op meer verschillende tijden.

 

Bent u al bezig met AR? Wilt u dat? Of ziet u de toegevoegde waarde niet… laat het ons weten.

 

 

 

5 REACTIES

  1. Dag Jurjen,
    Dat klinkt goed. Waarschijnlijk is dit een oplossing voor de gedragsproblemen die steeds meer worden geconstateerd op de scholen! De afstand tussen scholen en de holistisch lerende leerlingen begint steeds groter te worden in dit tijdperk. Is dit idee niet van overheidswege via subsidies te stimuleren? Er vallen nu steeds meer kinderen uit de boot! Misschien is hierin een samenwerking met Henk Witteman mogelijk? Ligt hierin een taak voor Malmberg?

  2. Ik ben niet op de hoogte van de mogelijkheden bij Malmberg maar ik zie ook kansen voor deze uitgever. Concept(en)ontwikkelen die door Henk Witteman.. maar ook door Yur Baart , Corinne Nederlof en anderen worden aangestuurd . Kijk maar eens naar de reeks artikelen van de afgelopen tijd. Onderwijsvanmorgen zou daarbij als fusiereaktor kunnen funktioneren waarbij docenten kunnen aanhaken. Ik zie heel veel mogelijkheden!

  3. Jürgen, Jan. Ik begrijp jullie enthousiasme. Die van Jan wordt ongetwijfeld ge-inspireerd door de kwestie landbouwers-jagers. De jagers (ADHD-ers) kunnen beter aan hun trekken komen. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat we te doen hebben met pubers en adlescenten. Recent onderzoek wijst overduidelijk uit dat vrijheid, blijheid zonder sturing bij onze VO-leerlingen tot veel ellende (en slechte resultaten) leidt. Er moet goed nagedacht worden over de structuren waarin vernieuwingen moeten plaats vinden. Let wel: Ik bedoel niet sturingen die alles dood maken, maar sturingen die ook STUWEN in richtingen die door de leerdoelen worden opgelegd. DAAR ZIT DE UITDAGING VOOR DE KOMENDE JAREN!! Zo bereiken we onze doelen!

  4. Henk, Theo. Henk, ik ben het volkomen met je eens. De weg die het onderwijs is opgegaan de laatste jaren is voor veel leerlingen een heilloze (tenminste ik denk dat je dat aangeeft). Het wordt tijd dat de politiek lering trekt uit de laatste uitkomsten van breinonderzoek. Een leuk, gemakkelijk leesbaar boek in dit verband is: ‘Het puberende brein’, van Eveline Crone. Maar dat zul je (jou een klein beetje kennende) vast al lang gelezen hebben, Henk!
    Maar ik was zo enthousiast over AR, omdat het zicht geeft op andere werkvormen, andere leermiddelen. Ik pleit echter niet voor vrijheid, blijheid. De leerkracht moet een belangrijke factor zijn en blijven in het onderwijsproces.
    Theo, dank voor jouw bijval.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here