Home » Google als virtuele reisleider

Google als virtuele reisleider

Er komen steeds meer digitale initiatieven in het onderwijs. Van een studenteninitiatief over maatschappelijk verantwoord ondernemen tot een complete virtuele leeromgeving voor een taaldorp. De kwaliteit neemt elk jaar verder toe, maar budgetten beperken de keuzes van docenten. Gelukkig is het ook prima mogelijk om met vrij toegankelijke sites uitdagende digitale lessen te verzorgen. Het grote voordeel is dat leerlingen hier vaak al heel goed mee overweg kunnen en ze de opdrachten ook thuis kunnen maken. Daarom een inspirerende serie over het gebruik van allerlei openbaar toegankelijke sites in het onderwijs.

 

Dit eerste deel gaat over de toepassing van Google Maps en Streetview bij Frans en Engels. Helaas is Streetview in Duitsland tot nu toe verboden. De hoop is dat er later dit jaar toestemming komt, dan kunnen deze lesideeën ook toegepast worden bij Duits.   

Google Maps bevat kaarten en luchtfoto’s van bijna iedere plaats in de wereld. Met Streetview krijgt u zelfs foto’s van de straat te zien, alsof u hier zelf rondloopt. Voor de mensen die deze toepassing nog niet eerder gebruikt hebben: noteer in de invulbalk de straat, plaats en land naar keuze en druk op zoek. Direct daarna verschijnt de gezocht plaats.

Klik op ‘route’ en geef een tweede plaats op, Google geeft nu een routeplanning. Met de navigatie aan de linkerkant kunt u in- en uitzoomen. Streetview krijgt u door met de muis het ‘mannetje’ naar een straat naar keuze slepen. Nu kunt u met de pijltjestoetsen door de straat ‘lopen’. Alleen op de straten die blauw kleuren is Streetview beschikbaar.

Google Maps is goed toepasbaar bij taallessen. Door het gebruik van Streetview zijn leerlingen ineens midden in Londen of Parijs. Natuurlijk kunt u de belangrijke gebouwen, zoals de Eiffeltoren of de Big Ben via het digibord tonen of de typische sfeer van een wijk laten proeven. Dit leeft voor leerlingen veel meer dan een plaatje uit een boek.

De interactie kunt u verhogen door de leerlingen zelf op notebooks aan de slag te laten gaan. Aanrader is om vooraf in de electronische leeromgeving de links naar de plekken klaar te zetten, dit scheelt een hoop vragen tijdens de les. Het linkadres van een Google Maps-locatie vind u rechts bovenaan uw scherm door op ‘link’ te klikken. 

 

Enkele ideeën:

Plaats de leerlingen op een bekende plek, zoals Buckingham Palace. Laat ze met Streetview 360˚ ronddraaien en in het Engels vertellen wat ze zien aan hun partner.

Na een les over het uitleggen van de weg geeft u de leerlingen allemaal een verschillend gebouw in Parijs en laat ze, in het Frans, de weg naar het Louvre uitleggen. Laat ze ook herkenningspunten noteren, zoals een bepaalde winkel, een brievenbus of bushalte. Laat de groepjes aan het einde van de les hun route voor de klas vertellen.

Na een taalles waarbij leerlingen dierennamen geleerd hebben, lopen de leerlingen een virtueel rondje door een dierentuin en noteren welke dieren ze zien of denken dat in bepaald hok hoort.

Een les over soorten winkels kan afgesloten worden in een winkelstraat ergens in Zuid-Frankrijk. De leerlingen moeten noteren welke winkels ze zien, een slagerij, een bakkerij en een supermarkt. Ze noteren zowel de Franse als de Nederlandse naam.

Suggesties voor het gebruik van Google Maps en/of Street View? Post ze hier!

Evelien Hoekman, www.citroengeel.nl

 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.