Home » Leermiddelen: presentatie en prijs

Leermiddelen: presentatie en prijs

Plasterk stimuleert docenten om zelf digitale leermiddelen te ontwikkelen, denk aan het initiatief Wikiwijs. Zijn verwachting is dat de kwaliteit van onderwijs en het plezier in het vak toenemen als docenten zelf leermiddelen ontwikkelen. Daarnaast is er een stimuleringsprogramma voor het gebruik van digitaal leermateriaal, terwijl het Innovatieplatform van de VO-Raad sinds kort een Open Leermiddelenbank heeft gelanceerd. Deze initiatieven stimuleren de productie en het gebruik van open leermiddelen, oftewel leermiddelen die vrij beschikbaar en toegankelijk zijn, en die docenten zelf kunnen arrangeren in samenwerking met anderen. Hoe zit het eigenlijk met de presentatie van deze open leermiddelen? En zijn open leermiddelen inderdaad gratis omdat ze vrij beschikbaar en toegankelijk zijn?

Tiddo Ekens (Hogeland Educatief) is ontwikkelaar van leermiddelen en werkt in opdracht van onderwijsinstellingen, educatieve uitgeverijen, OCW en SLO. Tiddo Ekens schrijft ook artikelen, onder andere over open leermiddelen. Met voorbeelden toont hij aan dat bij open lesmateriaal meerwerk en dus extra docenttijd vereist is voordat van een effectief leermiddel gesproken kan worden. Dat betekent dat de prijs per les hoog kan worden, mogelijk hoger dan het beschikbare budget uit de lumpsumfinanciering. Vooralsnog maken de open leermiddelen daarmee de politieke verwachtingen van betere en goedkopere leermiddelen nog niet waar.

Deze week plaatsen wij een artikel van zijn hand dat een interessante bijdrage levert aan de discussie over open leermiddelen.

Lees hier het hele artikel.

Meer informatie: www.ekens.nl.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.