Home » Boekenkast of boekenplank?

Boekenkast of boekenplank?

Het is weer boekenweek. Een goed moment om het literatuuronderwijs onder de loep te nemen. De NOS maakte een interessant filmpje over het literatuuronderwijs van nu én van vroeger. Een aantal betrokkenen – leerlingen, docenten, schrijfster Nelleke Noordervliet en minister Plasterk – geven hun mening. De uitkomst is in ieder geval dat de leerlingen van nu minder boeken lezen dan de leerlingen van vroeger: “In het Studiehuis staat geen boekenkast, hooguit een plankje”. Wat is uw mening over het literatuuronderwijs? Moeten leerlingen meer boeken lezen? En wat is de rol van de docent hierin?

In het filmpje is te zien dat de meeste geïnterviewde leerlingen lezen niet leuk vinden. Ze zouden geen boeken lezen als dat niet zou hoeven voor de lijst. Daarnaast wordt de verplichte boekenlijst steeds korter. HAVO-ers lezen 8 boeken voor hun lijst Nederlands, VWO-ers 12 boeken. Vroeger waren dat zeker 40 boeken. Volgens schrijfster Nelleke Noordervliet is dat jammer. “Literatuur verrijkt je bestaan”. Ook oude literatuur. Jongeren van nu zouden daarom ook zeker Brederode moeten lezen. Docenten hebben hierin een belangrijke rol. Een oud-docent Engels vertelt dat hij altijd met veel plezier Engelse literatuur heeft gegeven, totdat na de onderwijsvernieuwing van 1997 minder aandacht kwam voor literatuur. Vanaf toen was er geen ruimte meer voor een bevlogen en enthousiaste leraar die leerlingen enthousiast maakt voor literatuur, stelt deze docent. Een andere docent vertelt dat er geen tijd meer is om een heel boek in de klas te lezen en te analyseren.

Volgens minister Plasterk zijn dikke boeken (Harry Potter, maar ook Joe Speedboot) voor de leerlingen van nu geen probleem, maar “Couperus is te traag voor leerlingen van nu”. Toch vindt hij de uitholling van het literatuuronderwijs een probleem: “Het is nuttig om iets wat niet direct toegankelijk is via internet en tv onder de aandacht te brengen”. De oplossing ligt volgens de minister bij de docent. “De leraar moet de kans krijgen om zijn/haar kennis en enthousiasme over te dragen”. Het ministerie is hiervoor verantwoordelijk. Hoe dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, blijft in het filmpje helaas onbeantwoord.

Is meer boeken op de lijst de redding van het literatuuronderwijs? Moet er meer ruimte komen voor klassikaal literatuuronderwijs? Is er in de toekomst nog ruimte voor aandacht voor literatuur in het onderwijs? We zijn benieuwd naar uw mening. Stem mee in de ‘stelling van de week’ en geef een reactie op dit artikel.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.