Home » Voorspel de toekomst

Voorspel de toekomst

Iedereen heeft wel een droom of idee over hoe de toekomst er uit moet komen te zien. Google maakt het mogelijk deze in beeld te brengen. Met de wedstrijd Doodle 4 Google nodigt de zoekmachine Amerikaanse docenten en leerlingen uit om aan de hand van een toekomstidee een variatie te maken op het Google logo en dit te ondersteunen met een essay.


Zelf heeft Google een heuse Doodler in dienst die het bekende logo aanpast aan bijzondere gebeurtenissen (helaas alleen op de Amerikaanse versie). Doodler Dennis Hwang laat zich voor de doodles inspireren door nationale events, feestdagen en gebeurtenissen rondom beroemdheden als schilders en wetenschappers. Inmiddels heeft hij zelfs een behoorlijke schare fans verworven, die zijn werkzaamheden dagelijks volgt en voorziet van input. Amerikaanse scholieren kunnen nu dus zelf hun steentje bijdragen en Doodlen.


Google denkt, zoals de oprichters zelf zeggen, liefst groot en in de toekomst. Bij de ontwikkelingen van producten stellen zij zich altijd de vraag: What if…? Dit uitgangspunt, gekoppeld aan het succes van de Google Doodles, heeft de bedenkers op het idee gebracht een wedstrijd uit te schrijven onder Amerikaanse scholen. De opdracht: verzin een variatie op het logo van Google en ondersteun dit met een essay met What if…? als onderwerp. Zo kunnen docenten en leerlingen ideeën en dromen over bijvoorbeeld toekomstige producten, samenlevingsvormen, speelgoed, feestdagen, vakanties uitwerken en via het logo in beeld brengen. De opdracht is om de fantasie volledig de vrije loop te laten.


Om docenten hierbij te ondersteunen heeft Google voor een aantal vakken lesprogramma’s ontwikkeld (Grade 7-9 en Grade 10-12 zijn geschikt voor het Voortgezet Onderwijs). Aan de hand van deze programma’s kun je in twee tot vijf lessen met de leerlingen aan de slag rondom vragen als: wat als je een toekomstige technologie mag ontwerpen? Wat als je de wereld zou kunnen veranderen? En wat als je je eigen stad mocht ontwerpen?


Helaas kunnen Nederlands scholen niet in aanmerking komen voor de prijs, maar het is zeker een leuke manier om jongeren op een creatieve manier te prikkelen om na te denken over de toekomst. Gebruikt u als docent dit soort vragen voor uw lessen? We zijn benieuwd naar uw mening.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.