Smartphones in de klas: ja of nee?

0

Met goede afspraken kan het gebruik van de smartphone in de klas voordelen bieden, maar lang niet iedere leraar of docent is daar reeds van overtuigd. In dit artikel benoemen we een aantal voor- en nadelen van smartphones in de klas. Plus: vijf tips voor het maken van afspraken met je leerlingen.

Leerlingen mogen steeds vaker gebruikmaken van smartphones. Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK en Vodafone blijkt dat ongeveer 9 van de 10 docenten het gebruik ervan goedkeurt. Daarmee zijn smartphones hard op de weg om de norm te worden in het klaslokaal. Toch is niet iedereen gelukkig met het gebruik van de smartphone in de klas. Zo zijn heel wat docenten van mening dat smartphones toch te veel afleiden. En inderdaad, er zitten nadelen aan het gebruik van smartphones in de les. We zetten drie mogelijke nadelen voor je op een rijtje, maar belichten daarna ook de meerwaarde van de smartphone als onderwijstool.

Nadelen

1. Constante afleiding

Internet is vaak véél interessanter dan de lesstof. De helft van alle Nederlandse jongeren geeft aan in de les hun smartphone weleens te gebruiken om sociale media te bekijken of om elkaar berichtjes te sturen.

2. Aantasting van de privacy

Scholieren kunnen hun toestel gebruiken om foto’s of filmpjes te maken van leraren of van elkaar. Die kunnen eindigen op internet: het slachtoffer verliest dan de grip op dat beeld.

3. Uitsluiting van een bepaalde groep

Niet elke leerling heeft de beschikking over een mobiele telefoon. Dit kan uitsluiting in de hand werken. Overigens geldt dit minder op het vo en mbo: 99% van de 13 tot 18-jarigen beschikt inmiddels over een mobiel.

Voordelen

1. Een soepel beleid werkt beter

Wie mobieltjes in de klas verbiedt, ontzegt zichzelf daarmee ook de mogelijkheden die het apparaat biedt. Met behulp van smartphones kunnen docenten bijvoorbeeld beter aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een soepel beleid beter werkt: leerlingen kijken minder vaak op hun telefoon wanneer hun docent niet zo streng is.

2. Aansluiten op de belevingswereld

Mobieltjes kunnen het onderwijs verrijken dankzij internet, YouTube en de vele beschikbare leerzame apps. Lees in dit OVM-artikel hoe je een smartphone kunt inzetten als educatieve tool. Gijs Palsrok is leraar Engels op het Veluws College in Apeldoorn en een enthousiast voorstander van het gebruik van smartphones in de klas: ‘Ik zie dat mijn leerlingen graag bezig zijn met hun mobiele telefoons. Om hun interesse te wekken zet ik die dus in als vertrekpunt voor mijn les. Een extra voordeel: een boek of laptop vergeten leerlingen weleens, maar hun mobieltje hebben ze altijd bij zich.’

3. Zorg voor een duidelijk telefoonbeleid

Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet. Volgens hem hebben leerlingen behoefte aan duidelijke richtlijnen. Pijpers geeft vijf tips voor een duidelijk telefoonbeleid op school en in de klas:

  1. Maak het gebruik van mobiele telefoons bespreekbaar
  2. Benoem de gevaren en de kansen en spreek af hoe je hiermee omgaat
  3. Bied helderheid en structuur, zodat iedereen weet waar hij aan toe is
  4. Uitzonderingen mogen, maar benoem dan wel dat het om een uitzondering gaat
  5. Een beleid voer je niet in één dag in: blijf de regels herhalen

Uit het onderzoek van GfK en Vodafone blijkt dat een ruime meerderheid (74%) van de docenten leerlingen wil voorbereiden op een toekomst waarin smartphones niet meer zijn weg te denken. Of zoals Gijs Palsrok zegt: ‘Ik bedenk liever hoe ik technologie slim kan inzetten. Het is de toekomst, daar kunnen we niet omheen!’

Maak jij gebruik van smartphones in je klas? Waarom wel of juist niet? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER