Home » Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken

Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken


Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan leerlingen te bieden. Met het oog op gepersonaliseerd leren is digitalisering dus steeds belangrijker. Om die reden brachten voormalig schoolleiders Ad van der Wiel en Hans Reiber, beiden werkzaam bij adviesbureau Rijnconsult Onderwijs en ICT, de huidige stand van zaken op Nederlandse scholen in kaart.

Ad van de Wiel: “Wij zijn nu twee jaar bezig met twee netwerken (van ieder tien scholen) van schoolleiders die door het inzetten van ict gepersonaliseerd leren willen gaan realiseren. Dat is geen gemakkelijk traject en op alle scholen moet nog veel gebeuren voordat het, door het team gedragen, is ingevoerd. In de netwerken zijn grote stappen voorwaarts gezet en daarbij is ook duidelijk geworden dat de gekozen aanpak van een school die succesvol is, niet zo maar kan worden gekopieerd naar een andere school.”

Conclusies en aanbevelingen
Op basis van de bevindingen die zij tijdens hun schoolbezoeken constateerden, hebben Van der Wiel en Reiber zowel successen als valkuilen voor digitalisering en personalisatie in kaart gebracht. Deze vormen de basis voor een lijst van conclusies en aanbevelingen, waar scholen in Nederland hun voordeel mee kunnen doen. De lijst bestaat uit tien punten:

  1. Schoolleiding
  2. Onderwijsvisie
  3. 21st Century Skills
  4. Infrastructuur
  5. Digitaal leermateriaal
  6. Deskundigheid
  7. Teamontwikkeling
  8. Overleg- en besluitvormingsstructuur
  9. Taakbeleid
  10. Leerling- en ouderparticipatie

Bent u geïnteresseerd in de uitwerking van bovengenoemde conclusies en aanbevelingen? Lees dan het hele artikel op Consultancy.nl. Herkent u de situatie op uw school in de bevindingen van Van der Wiel en Reiber? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Lees ook:

(bron: Consultancy)

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.