Home » Links week 30

Links week 30

Vorige week verscheen op Frankwatching een artikel van Mark Timmermans over Electronische Leeromgevingen. Een zeer helder artikel dat gebaseerd is op uitgebreid onderzoek en dat helpt begrijpen waarom de invoering van een ELO soms niet succesvol is en wat ervoor nodig is om een invoering wel te laten slagen. En: dat klassieke ELO’s het niet makkelijk hebben op het moment en dat het werken met de veel flexibeler portalsystemen misschien meer toekomst heeft.

De vakantie is een mooi moment om eens in een bepaald onderwerp te duiken. Door mijn werk voor deze website en meer in het bijzonder door de artikelen van Henk Witteman ben ik gegrepen door alles over hersenwerking. En dan natuurlijk vooral waar het leren betreft of leren beïnvloedt. Er valt op het web veel te lezen. Een goed startpunt voor iedereen die zijn vak heeft gemaakt van leren is hersenenenleren.nl, een informatieve website over de relatie tussen de hersenen en het vermogen om te leren.

 

De website is opgezet om wetenschappelijke kennis over hersenen en leren ter beschikking te stellen aan degenen die dat nodig hebben: beleidsmakers in het onderwijs, onderwijsgevenden, onderwijsvolgenden, onderzoekers en verder iedereen die op wat voor manier ook betrokken is bij de wijze waarop wij leren en bij het Nederlandse onderwijs. De website is een initiatief van het Centrum Brein & Leren. Dit is een kennis-, expertise- en researchcentrum dat gespecialiseerd is in de relatie tussen de hersenen en het menselijke vermogen om te leren en de mogelijke toepassingen van die kennis voor de educatie-praktijk.

Er is veel te lezen, speciaal voor u en mij is er een knop Adolescenten en een knop Leerproblemen. Er is een leuke knop Neuromythen waaronder misvattingen over de werking van de hersenen worden ontkracht. Lees bijvoorbeeld over de misvattingen rond meertaligheid. De site wordt niet heel regelmatig ververst (ik klikte vandaag op agenda en die was van 2008…) maar evengoed valt er veel te halen.

Daarvandaan kwam ik op de site van Jelle Jolles. Jelle Jolles is hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie: Educational Neuropsychology. Tevens is hij directeur van AZIRE, het Interfacultaire Research Instituut op het gebied van Educatie en van het Centrum Brein & Leren. Jolles’ site is een beetje zijn uitgebreide CV maar je krijgt een goed beeld van waar educational neuropsychologists zich mee onledig houden. Ik plaats hier ook nog maar eens een link naar alle artikelen op onderwijsvanmorgen.nl waar de hersenwerking centraal of meer zijdelings aan de orde komt. De meeste zijn van Henk Witteman uiteraard.

Ander onderwerp: de zonsverduistering schijnt dinsdag op de Malediven goed zichtbaar te zijn geweest, maar alle wetenschappers die naar China waren afgereisd stonden teleurgesteld in de zware bewolking te turen. De eerstvolgende zonsverduistering die in Nederland te zien zal zijn is op 4 januari 2011. Hoe vond ik dat zo gauw? Gewoon aan Wolfram Alpha vragen! Laat leerlingen eens vragen formuleren voor Wolfram Alpha, ontdekken welke vragen werken en welke niet is al een leerzaam proces. En meld ze dan hier terug, vinden wij leuk. Een zonsverduistering in januari in Nederland! Zou het iemand opvallen?

Vreselijk leuk: een Engelse die na een ongeluk het bed moest houden vond in drie dagen Google Maps bestuderen het hele alfabet in Engelse landschappen terug. Leuke opdracht voor je leerlingen?

2010 wordt het Internationaal Jaar van de Biodiversiteit. Doet u daar iets mee op school? Ik heb nog geen op het Nederlandse onderwijs gericht programma kunnen ontdekken maar misschien zoek ik op de verkeerde plaats. Tips?

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.