Home Column

Iedere leraar trendwatcher

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 29 mei 2012, 13:08
trendwatcher

2028-2078: stelt u deze periode in de toekomst eens voor. Het is een kleine denkoefening die ik regelmatig voorleg aan professionals in het basisonderwijs. Waarom die jaartallen? Ze staan voor de periode waarin de vierjarigen van nu als burger en werkende actief zullen zijn in de samenleving. Dezelfde vierjarigen die in september aan de voorbereiding op die periode gaan beginnen, met knikkende knietjes en snikkende ouders op hun allereerste schooldag. Dezelfde vierjarigen die u gaat leren om te tellen, te tekenen, om ruzies op te lossen en ga zo maar door.

Werkt u in een andere vorm van onderwijs, pas dan zelf even de jaartallen aan. Lerarenopleiders aan de pabo’s bereiden startende studenten voor om over vier jaar kleuters te gaan begeleiden richting de periode 2032-2082. Brugklassers stoomt u klaar voor de periode 2020-2070.

Terug naar 2028. Dat is vandaag plus zestien jaar. Ga nu eens zestien jaar terug in de tijd: we belanden in de vorige eeuw. We werkten met Windows 95, internet was nog voor nerds en we belden mobiel met dumbphones. Wat is er sindsdien veel veranderd, niet alleen in, maar vooral ook door ontwikkelingen in de technologie. Ik geef het op een digitaal briefje: de komende 16 jaar gaat er nog veel meer veranderen...

Genoeg gerekend. Nu de boodschap, want denken over de toekomst waarop u uw leerlingen voorbereidt is allerminst vrijblijvend. Het is een opdracht. Als ik een politicus in aanloop naar de verkiezingen zou zijn, zou ik zeggen: iedere leraar een trendwatcher. En ach, waarom zou ik dat als columnist ook niet gewoon doen: iedere leraar een trendwatcher!

Denk na over de toekomst, de rol die uw vakgebied daarin speelt, de vragen die op jonge mensen af gaan komen, volg professionele trendwatchers, lees rapporten van organisaties die zich bezighouden met het volgen van ontwikkelingen, zoals het CPB, beleg een brainstormsessie met uw team om vast te stellen hoe het onderwijs meer toekomstproof kan worden en verdiep u in publicaties over 21st Century Skills. Of zoals professioneel trendwatcher Adjiedj Bakas me in 2009 uitlegde: ‘Trendwatchen is een kwestie van je oren en ogen openhouden voor alles wat er om je heen gebeurt. De grote lijnen ontdekt u door veel te lezen, te luisteren en te kijken. Volg de media, scan de krantenkoppen en vertaal wat u leest naar uw eigen vak of naar nieuwe thema’s die de moeite waard zijn om te behandelen.’

Ik ga graag nog een stapje verder. Volg niet alleen wat de periode 2028-2078 gaat vragen, maar denk ook na over hoe u er als onderwijsmens een bijdrage aan kunt leveren dat deze periode er een wordt van meer verdraagzaamheid, duurzaamheid, gezond en betekenisvol leven enzovoort. Zo wordt u ook een trendsetter.

Hoe vertaalt u  toekomstscenario’s naar concrete leeractiviteiten en -inhouden voor uw  leerlingen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5255 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Lex Hupe - Leren is nu al totaal niet meer aan tijd en plaats gebonden. Wél belangrijk is dat lerenden (a=van alle leeftijden) elkaar ontmoeten en lekker uitwisselen. Ook bedrijfjes erbij, creatievelingen! Dan wordt leren vruchtbaar.

theo wismans - Hi Erno, Mooi artikel ! Ik ben wel een trendwatcher. Op een of andere manier zie ik te weinig terug van mijn vooruitblikken die gekoppeld zijn aan de jeugd en toekomst. De uitgevers en vele scholen en docenten zouden anders kunnen. Je zou een Edushock omgeving moeten matchen met TED. Projektgroepen in de scholen, met leerlingen en bedrijfsleven en uitgevers. Komen tot E content in een flexibel kader. Scholen ook anders inrichten, eventueel gebruikmakend van kringloopmateriaal. Maak op iedere school een Seats2meet. Weg duffe inrichting, lesgeven in de vorige eeuw! Op Pinkpop zag ik de stand van HI. Zij hebben het begrepen!. Van afvalhout een huis van 3 verdiepingen, helemaal gevuld met oplaadpunten voor de smartfone's. Honderden jongeren vertoefden er in een prima sfeer. Zou ook op scholen moeten komen, met lounge hoeken met goede koffie ,plekken waar je rustig met je devices je e content kunt openen en dagdelen onderwijs 2012 kunt genereren. Maar ja, zo lang er veelal voor veiligheid en op een ouderwetse manier zo hoog mogelijke slaagscores halen, wordt gekozen zie ik weing beweging. Het Nieuwe Werken en society 3.0 is meer dan nodig in deze crisis.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Allayna - things [url=http://lifeinsurancequotesnet.top]life insurance rates[/url] should definitely smoke [url=http://cheapcarinsurancezip.top]insurance quotes car[/url] things treat [url=http://viagramain.xyz]viagra[/url] men begin... 
Lees verder  arrow

Thep Wismans - Via en van Tjeu Seeverens: Dankzij grote inzet van Egid van Houtem hebben we als... 
Lees verder  arrow

Redactie - Dit handige kanaal kwamen we ook nog tegen: http://maken.wikiwijs.nl/59370/Videolessen_aardrijkskunde opgesteld door Willem Korevaar van het Vaklokaal... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips april 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Zitten, zitten en nog meer zitten
Steeds meer onderzoeken laten zien dat zitten niet goed voor de mens is. Hoe kan het dan dat we leer
Lees verder arrow
TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje
Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flink
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
73%
Nee, geen goed plan
 
28%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.