Home Column

Iedere leraar trendwatcher

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 29 mei 2012, 13:08
trendwatcher

2028-2078: stelt u deze periode in de toekomst eens voor. Het is een kleine denkoefening die ik regelmatig voorleg aan professionals in het basisonderwijs. Waarom die jaartallen? Ze staan voor de periode waarin de vierjarigen van nu als burger en werkende actief zullen zijn in de samenleving. Dezelfde vierjarigen die in september aan de voorbereiding op die periode gaan beginnen, met knikkende knietjes en snikkende ouders op hun allereerste schooldag. Dezelfde vierjarigen die u gaat leren om te tellen, te tekenen, om ruzies op te lossen en ga zo maar door.

Werkt u in een andere vorm van onderwijs, pas dan zelf even de jaartallen aan. Lerarenopleiders aan de pabo’s bereiden startende studenten voor om over vier jaar kleuters te gaan begeleiden richting de periode 2032-2082. Brugklassers stoomt u klaar voor de periode 2020-2070.

Terug naar 2028. Dat is vandaag plus zestien jaar. Ga nu eens zestien jaar terug in de tijd: we belanden in de vorige eeuw. We werkten met Windows 95, internet was nog voor nerds en we belden mobiel met dumbphones. Wat is er sindsdien veel veranderd, niet alleen in, maar vooral ook door ontwikkelingen in de technologie. Ik geef het op een digitaal briefje: de komende 16 jaar gaat er nog veel meer veranderen...

Genoeg gerekend. Nu de boodschap, want denken over de toekomst waarop u uw leerlingen voorbereidt is allerminst vrijblijvend. Het is een opdracht. Als ik een politicus in aanloop naar de verkiezingen zou zijn, zou ik zeggen: iedere leraar een trendwatcher. En ach, waarom zou ik dat als columnist ook niet gewoon doen: iedere leraar een trendwatcher!

Denk na over de toekomst, de rol die uw vakgebied daarin speelt, de vragen die op jonge mensen af gaan komen, volg professionele trendwatchers, lees rapporten van organisaties die zich bezighouden met het volgen van ontwikkelingen, zoals het CPB, beleg een brainstormsessie met uw team om vast te stellen hoe het onderwijs meer toekomstproof kan worden en verdiep u in publicaties over 21st Century Skills. Of zoals professioneel trendwatcher Adjiedj Bakas me in 2009 uitlegde: ‘Trendwatchen is een kwestie van je oren en ogen openhouden voor alles wat er om je heen gebeurt. De grote lijnen ontdekt u door veel te lezen, te luisteren en te kijken. Volg de media, scan de krantenkoppen en vertaal wat u leest naar uw eigen vak of naar nieuwe thema’s die de moeite waard zijn om te behandelen.’

Ik ga graag nog een stapje verder. Volg niet alleen wat de periode 2028-2078 gaat vragen, maar denk ook na over hoe u er als onderwijsmens een bijdrage aan kunt leveren dat deze periode er een wordt van meer verdraagzaamheid, duurzaamheid, gezond en betekenisvol leven enzovoort. Zo wordt u ook een trendsetter.

Hoe vertaalt u  toekomstscenario’s naar concrete leeractiviteiten en -inhouden voor uw  leerlingen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4782 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Lex Hupe - Leren is nu al totaal niet meer aan tijd en plaats gebonden. Wél belangrijk is dat lerenden (a=van alle leeftijden) elkaar ontmoeten en lekker uitwisselen. Ook bedrijfjes erbij, creatievelingen! Dan wordt leren vruchtbaar.

theo wismans - Hi Erno, Mooi artikel ! Ik ben wel een trendwatcher. Op een of andere manier zie ik te weinig terug van mijn vooruitblikken die gekoppeld zijn aan de jeugd en toekomst. De uitgevers en vele scholen en docenten zouden anders kunnen. Je zou een Edushock omgeving moeten matchen met TED. Projektgroepen in de scholen, met leerlingen en bedrijfsleven en uitgevers. Komen tot E content in een flexibel kader. Scholen ook anders inrichten, eventueel gebruikmakend van kringloopmateriaal. Maak op iedere school een Seats2meet. Weg duffe inrichting, lesgeven in de vorige eeuw! Op Pinkpop zag ik de stand van HI. Zij hebben het begrepen!. Van afvalhout een huis van 3 verdiepingen, helemaal gevuld met oplaadpunten voor de smartfone's. Honderden jongeren vertoefden er in een prima sfeer. Zou ook op scholen moeten komen, met lounge hoeken met goede koffie ,plekken waar je rustig met je devices je e content kunt openen en dagdelen onderwijs 2012 kunt genereren. Maar ja, zo lang er veelal voor veiligheid en op een ouderwetse manier zo hoog mogelijke slaagscores halen, wordt gekozen zie ik weing beweging. Het Nieuwe Werken en society 3.0 is meer dan nodig in deze crisis.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%