Home » Games in het onderwijs?

Games in het onderwijs?

Je hebt mensen die opgegroeid zijn met games. En mensen die games aan zich voorbij hebben laten gaan. Die games niet begrijpen. De meningen over games zijn dan ook verdeeld: games zouden aanzetten tot verslaving en asociaal, zelfs gewelddadig gedrag. Maar hoe zit het met het educatieve potentieel? Recente onderzoeken wijzen uit dat games wel degelijk educatieve waarde hebben en prima kunnen worden ingezet op scholen om lesmateriaal op een aantrekkelijke manier te behandelen. Wat is waar?

JuniorSenior Research ontdekte dat gamen niet alleen ontzettend populair is, maar ook educatief verantwoord. Door te gamen ontwikkelen jongeren nieuwe vaardigheden zoals computerbeheersing, coördinatie en reactie- en doorzettingsvermogen. Met een overgrote meerderheid (78%) zijn kinderen en jongeren het met elkaar eens dat het gebruik van games op scholen goed is. Vooral kinderen en jongeren die ervaring hebben met games op school zijn positief: 92% van deze kinderen en jongeren vinden games op school goed.

Ook het rapport van het viWTA (Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek) is positief over gamen. ‘Het spelen van videogames, als ze juist zijn uitgekozen, bevordert de talenkennis, het probleemoplossend denken en de wereldoriëntatie van leerlingen.’ De game Civilization is bijvoorbeeld erg geschikt om tijdens de lessen politieke geschiedenis te behandelen. Medal of Honor kan helpen om jongeren D-day in Normandië beter te doen begrijpen. ‘Games leveren een zeer intelligente leeromgeving en je kunt er tal van dingen tegelijk mee leren’, zo luidt een van de conclusies.

Ook de Amerikaanse pedagoog James Paul Gee ontdekte dat jongeren die gamen een enorme voorsprong hebben, terwijl het door de buitenwereld nog steeds wordt afgedaan als tijdverspilling. Gee gaat in zijn bevindingen zelfs nog verder: hij stelt dat mensen die Sim City spelen dat op hun CV moeten zetten. Dan zou het zeker een rol in het onderwijs moeten krijgen.

Wat vindt u van gamen in het onderwijs? Hebben games waarde? Of is het iets wat leerlingen thuis maar moeten doen. Dit is het eerste artikel in een serie over gamen en leren. In de volgende weken worden deelonderwerpen als de effecten van gaming, games en nieuwe sociale netwerken en het educatieve aspect van gamen verder uitgewerkt. Uiteraard bent u van harte welkom om eigen onderwerpen, ideeën, meningen of reacties op dit onderwerp in te brengen.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.