Home » Campagnes voor jongeren

Campagnes voor jongeren

Gisteren in een artikel in Trouw gelezen dat jongeren ook wel eens verdwalen op internet. Ondanks het feit dat zij wel veel handiger zijn op het internet dan ouderen.


Het onderzoek is gedaan door Alexander van Deursen van de Universiteit Twente waarbij honderd proefpersonen werden getest op hun internetvaardigheden: het bedienen van de browser, het navigeren en oriënteren op internet, het zoeken en selecteren van informatie en het gebruiken van gevonden informatie om een doel te bereiken.


Natuurlijk is er een groot verschil tussen deze twee groepen. Ik vraag me echter af hoe je een objectief onderzoek kan houden naar deze groepen. Je zult dan bepaalde websites moeten laten zien die voor zowel jongeren als ouderen bedoeld zijn. Lijkt mij lastig. Want in mijn dagelijkse praktijk merk ik dat bedrijven precies weten wie hun doelgroep is als zij een site willen bouwen. En dat is zelden zo breed als dit onderzoek doet vermoeden.


Omdat u uw leerlingen deze zomer even niet op uw radar heeft, leek het mij leuk om u een aantal jongerencampagnes van deze zomer voor te schotelen. Campagnes die alleen bedoeld zijn voor jongeren. Ik heb er even vijf uitgekozen waar u snel doorheen kunt navigeren, de informatie zorgvuldig kan selecteren en de gevonden informatie goed kunt gebruiken om uw doel te bereiken.


Somebody’s else’s Phone
Wat zou je doen als je iemand anders’ telefoon vond? Op Somebody’s else’s phone kun je de levens van drie jongeren Anna, Luca en Jade volgen aan de hand van hun sms’jes, voicemailberichten, foto’s en filmpjes. Leuk concept, waarin het product slim verwerkt is. Behoorlijk wat informatie in een keer, ook voor jongeren.


Aandacht voor kinderprostitutie
Veel kinderen in Cambodja spelen ook in 2009 niet met een Barbie, maar met een westerse sekstoerist. Kinderrechtenorganisatie Terre des Hommes heeft een campagne opgezet rond de ‘Bad Action Figure’ om aandacht te vragen bij Nederlandse jongeren voor het probleem kinderprostitutie.


Spot de 5 types
Heineken wil jongeren bewust moet maken van de gevaren van teveel drinken: Know The Signs. Je herkent het wel: je beste vriend valt in slaap op de bar, je ex die je hatelijke sms’jes stuurt, die vervelende jongen die net te dicht bij je gaat staan. Op deze site moet je 5 verschillende types ontdekken via de bewakingscamera’s. Het is even doorpezen.

Bankzaken beheren
Nadat de Postbank en ING zich samenvoegden, is het jongeren Postbank-platform Bizznizz nu ook geüpgraded naar een ING-oranje vormgeving. Jongeren kunnen hier onder andere hun uitgaven, inkomsten en hun spaargeld bijhouden. Ook valt er op het platform geld te verdienen door een eigen Bizznizz te starten. Denk hierbij aan kinderen die zich aanbieden als personal shopper, styliste of schoenenpoetser. Voor hun onderneming kunnen ze op het platform een eigen pagina aanmaken waarop ze zich presenteren.

Maak een filmpje over Europa
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken
organiseert voor jongeren van 12 tot en met 19 jaar
een filmwedstrijd. De opdracht: maak een filmpje over Europa, zet dit op YouTube en maak kans op een super-de-luxe mobieltje én je eigen avatar. Het doel van deze campagne is om Europa (waar jongeren nou niet echt warm voor lopen) interessanter te maken door ze er op een creatieve manier mee aan de slag te laten gaan. Zie ook het onderdeel voor docenten.


Heeft u nog een opvallende campagne voor jongeren gezien, of eentje specifiek voor ouderen? Laat het ons dan weten!
  

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.