Home » NRO: relatie met leerling van invloed op leerresultaten leerling en welzijn docent

NRO: relatie met leerling van invloed op leerresultaten leerling en welzijn docent

Goede relaties tussen docenten en leerlingen werken positief uit op de prestaties en motivaties van leerlingen.  Daarnaast ondervinden docenten minder stress als ze over het algemeen een leidende en vriendelijke relatie met hun leerlingen hebben. Het heeft zelfs een positieve invloed op hun welbevinden.

Dat blijkt uit onderzoek in het voortgezet onderwijs waarop Anna van der Want onlangs promoveerde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Van der Want keek of en wanneer de interpersoonlijke identiteitsstandaard – het beeld dat docenten in het algemeen hebben van de relatie met hun leerlingen – correspondeert met hoe leraren bepaalde klassensituaties ervaren. (bron: NRO)

Lees verder over de onderzoeksresultaten op de website van het NRO. Met enige regelmaat publiceert Onderwijs van Morgen over voor het voortgezet onderwijs relevante onderzoeken waar NRO een bijdrage aan heeft geleverd. Bekijkt u ook eens:

Merkt u dat de relatie met uw leerlingen van invloed is op uw welbevinden en de prestaties van uw leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een jongen kijkt dagdromen van zijn schoolwerk op

Onderpresteren

Onderpresteren is een complex thema en komt op alle niveaus voor. Maar is onderpresteren eigenlijk zorgelijk?

Bekijk
Boekenweek van jongeren 2024

Boekenweek van Jongeren 2024

Duik in de wereld van boeken tijdens de Boekenweek van Jongeren 2024! Ontdek spannende verhalen en stem op jouw favoriete jongerenboek.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.