Hoe besteden Klassewerkplekken NPO-gelden?

Wat is de impact van de Nationale Programma Onderwijs-gelden (NPO) op Klassewerkplek-scholen? We spraken met schoolleiders Audrey Verschuren (Leonardo da Vincischool in Amsterdam) en Karl Smits (De Triolier in Budel). Beide zijn schoolleider van een school die hoog scoorde in het jaarlijkse onderzoek van Klassewerkplek. Zij nuanceren de discussie over de door corona opgelopen achterstanden […]

Bekijk

Video: meer werkgeluk met een goede visie en strakke organisatie

Een strakke visie op onderwijs en een duidelijke visie op hoe je dat met elkaar gaat doen als team: de Alan Turingschool verbindt deze twee elementen, juist om ruimte te maken voor het vakmanschap van de leraren. Organisatie en inrichting van je onderwijs? Daar móet je tijd voor maken. Op de Alan Turingschool  hebben ze […]

Bekijk

Video: Werkgeluk in primair onderwijs, waar zit dat in?

‘Lijkt je dit wat? Kun je hier wat mee? Dan ga ik het voor je regelen’. Dienend leiderschap uitgelegd door schoolleider Berenike Vossebeld. Over het belang van vertrouwen, openheid, ruimte en vooral… DOEN! Maar alleen als het echt nodig is.  De Wegwijzer in Winssen is in 2020 benoemd tot Klassewerkplek, een school met het grootste […]

Bekijk

Video: Hoe organiseer je werkgeluk voor leerkrachten?

‘Niemand komt aan mijn leerkrachten!’ Schoolleider Judith Sliedregt benadrukt het nog maar eens. De Catharinaschool in Wellerlooi hoort bij de scholen met het hoogste werkgeluk in Nederland. Samen met de leerkrachten legt ze uit hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Daarbij gaat het over eigenaarschap, kwetsbaarheid, het werken in een educatief cluster en faciliterend […]

Bekijk

Video: Meer werkgeluk met jokers tegen werkdruk

Op de Korenbloem voelen leerkrachten zich gehoord, en deelt de schoolleider jokers uit in de strijd tegen werkdruk. En omdat iedereen anders is, wordt hij of zij ook anders behandeld. Erkende ongelijkheid als basis voor werkgeluk. Hoe doen ze dat? De Korenbloem in Oirschot is in 2020 benoemd tot Klassewerkplek, een school met het grootste […]

Bekijk

Video: Gedeeld leiderschap, meer werkgeluk

Mirjam van Ree stopte met sturen en verspreidde het leiderschap door de hele school. De gezamenlijkheid en de verantwoordelijkheid nam toe, en daarmee het werkgeluk. Hoe werkt dat in de praktijk? IKC Raam in Uden is in 2020 benoemd tot Klassewerkplek, een school met het grootste werkgeluk onder leerkrachten. Hoe dat zit, leggen ze zelf […]

Bekijk

Meer werkgeluk op Klassewerkplekken

Uit het onderzoek van Klassewerkplek komen scholen naar voren waar leerkrachten héél graag werken. Nadere analyse laat zien dat deze scholen op een aantal vlakken bijzondere resultaten behalen: minder werkdruk, meer respect van ouders, meer ruimte voor de eigen ontwikkeling. Hoe doen die scholen dat? WAT IS KLASSEWERKPLEK? Klassewerkplek is een onderzoek dat wil bijdragen […]

Bekijk

In gesprek met schoolleiders: geeft een gelukkige leraar beter onderwijs?

Het is duidelijk: gelukkige leraren blijven ook leraar. Maar wat is de impact van werkgeluk op onderwijskwaliteit? Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Wat is hun mening over de rol van werkgeluk in de kwaliteit van het onderwijs? […]

Bekijk

Hoe geven schoolleiders richting aan professionals in het basisonderwijs

Er zijn veel scholen die géén last hebben van het lerarentekort. Leraren willen héél graag op die scholen werken en Klassewerkplek heeft ze gevonden. Wat die scholen met elkaar gemeen hebben is dat ze leraren zien als professionals die je vooral de ruimte moet geven. Maar hoe geven schoolleiders richting aan zo’n organisatie met zelfsturende […]

Bekijk