‘De coaches zien alles en kunnen leerlingen heel goed begeleiden’

Geen boek, geen vak, geen toets en leren op je eigen tempo vanuit persoonlijke interesses. Doen leerlingen dan eigenlijk wel iets? ‘Jazeker’, zeggen de Agora-scholen die deze manier van lesgeven hebben omarmd. ‘Kinderen zijn van nature leergierig. De vraag is: hoe houd je dat zo?’. Daarover lees je meer in artikel over Agora-onderwijs. Leren op […]

Bekijk

Proefstuderen: iets voor jouw leerlingen?

Veel leerlingen vinden het maken van een studiekeuze spannend. Want: wanneer weet je nou of je de juiste keuze maakt? Om tot een goede keuze te komen, kun je leerlingen stimuleren om te gaan proefstuderen. We zetten de voordelen ervan voor je op een rij. Dit artikel verscheen eerder op Nimbles. Nimbles wijst ouders sinds […]

Bekijk

De zes rollen van de leraar: coach

Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Martie Slooter beschrijft dit in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit artikel gaat in op de zesde rol: die van coach. De coach is een ervaren leraar die focust op het leerproces van de individuele leerling. Wetenschappelijk onderzoek toont aan […]

Bekijk