Home » Sociale stijlen: de promoting stijl

Sociale stijlen: de promoting stijl

Met de vier sociale stijlen krijgt u meer inzicht in het gedrag van leerlingen, of collega’s natuurlijk. Als eerste in de reeks de promoting stijl. Mensen met deze stijl zijn spontaan, zitten vol ideeën, zijn energiek, stimulerend, creatief, enthousiast en toekomstgericht. U kent ze wel. Ze zijn vaak voorzitter van de voetbalvereniging of de personeelsvereniging en lopen graag voorop. Ook bij leerlingen valt deze stijl op: in de klas zullen zij vaak hun vinger opsteken.

 

Zoals we in het schema zien staat de promoting stijl links boven in het kwadrant. Mensen die overwegend deze stijl hebben zijn dominant en mensgericht. Het zijn echte leiders of voorzitters. Ze  zijn geïnteresseerd in innovatie, hun imago, hun reputatie. Ze zijn origineel en gericht op snelheid en comfort.

 

Leerlingen met een promoting stijl zullen vaak een holistische leerstijl hebben. Deze leerlingen letten op de grote lijnen en zoeken zelf verbanden in de lesstof. Belangrijk voor mensen – en dus ook leerlingen – met een promoting stijl is erkenning. Dit is een belangrijke basisbehoefte. De promoting leerling in de klas wil vooral gezien worden. Als hij of zij deze erkenning van haar docenten krijgt, dan zal hij zich voorbeeldig gedragen en zal de groep waarin hij  een leidende rol speelt, met zich mee trekken. Wee echter de docenten die hem niet erkennen. Ze krijgen een harde tegenstander aan hem: deze leerling zal zich met medeleerlingen op een uiterst creatieve manier tegen deze docenten verzetten.

 
De zwakke punten (noem deze in hun gezelschap liever verbeterpunten) van deze leerlingen zijn minder goed prioriteiten kunnen stellen, plannen en beheren.
Je kunt aansluiting bij hen vinden door openheid te betrachten, door aan te sluiten bij hun dromen en illusies, door optimistisch te zijn naar de toekomst. Geef vooral de grote lijnen aan vanwege de holistische leerstijl! – en laat u vooral niet verleiden tot detailsL zij zouden zeggen dat ze er niet van houden als op alle slakkken zout wordt gelegd.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.