Home Artikelen

Professor Doppler and the Big Bang Cosmology

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 28 maart 2012, 10:55
Wibe van der Pol

Als je net werkzaam bent in het onderwijs en je gaat oriënteren op internet, dan vliegen de websites die innovatief onderwijs prediken je om de oren: het kan niet vernieuwend genoeg zijn. Het meest interessant zijn natuurlijk de scholen die ook echt experimenteren met nieuwe ideeën.

Video
Zo zijn er - zeker in het buitenland - aardig wat scholen waar de docent het lesmateriaal aanbiedt via een video en vervolgens in de klas als facilitator de informatie meteen ‘in praktijk’ brengt: het Flipped Classroom concept. Maar eigenlijk is dit alweer achterhaald: inmiddels zijn er ook scholen waar leerlingen nog effectiever leren doordat ze zelf lesgeven. Flippen op z’n Belgisch? Al met al lijkt het allemaal erg vernieuwend, maar volgens mij zijn het vaak technieken die al eens eerder zijn toegepast.

Nieuw is het hele arsenaal aan ICT-hulpmiddelen dat de school tot zijn beschikking heeft. Sommige initiatiefnemers vinden dat zo’n krachtige ontwikkeling dat daar meteen een hele school omheen gebouwd moet worden.

Online hoorcollege
Een aantal weken geleden zat ik nog tot laat op kantoor. De lichten waren al uit, de collega’s al naar huis en zelfs de stofzuiger was in geen velden of wegen meer te bekennen. En ik? Ik was helemaal opgeslokt door een online college over het Doppler effect. Na afloop had ik het gevoeld dat ik een professor ‘in de Doppler’ was! Dit zijn geen experimenten meer, maar échte hoorcolleges die gewoon online te volgen zijn.

Kahn en de brei-juf
Academic Earth is overigens niet de enige plek waar je professor kunt worden. U zou ook eens plaats kunnen nemen in de virtuele collegebank van Stanford. De wellicht voor u iets bekendere meneer Kahn is ook erg bedreven met de videorecorder. De video’s vormen samen een geweldige educatieve database. Het geheel wordt binnenkort zelfs nog uitgebreid met nog meer features. Ook in Nederland worden er volop Kahn-video’s vertaald. Gaat dit u iets te ver en heeft u bijvoorbeeld altijd al willen breien? Geen punt: op YouTube is er inmiddels een echte brei-juf actief!

Maar waar gaat dit allemaal heen?

Is het over een tijdje mogelijk om het onderwijs helemaal online, via video, te volgen? En is het denkbaar dat docenten straks duizenden uren aan video op YouTube zetten? Wat je dan als leerling zou moeten hebben, is een adaptief ‘do it yourself’ leermiddel om te oefenen, iemand die je achter de broek zit en een instituut dat tussentijds toetst of je alle kennis wel in voldoende mate beheerst en je tot slot het centraal examen voorlegt! Uiteindelijk wil je natuurlijk toch het benodigde papiertje ontvangen.

Is dit toekomstige realiteit of klinkklare onzin? Wat denkt u als docent over deze ontwikkelen?

Wibe van der Pol – business development-manager Malmberg

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4018 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Auke van Scheltinga - Leuk artikel Wibe, ben het in grote lijnen met je eens. Ik zie een wereld voor me waar onderwijs ook meer gaat integreren met de samenleving, plaats en tijd onafhankelijk wordt. Het beste onderwijs is altijd afgestemd op het individu en dat kan alleen worden gegeven door een docent/professional die goed bij je past. Nu de kennisoverdracht steeds beter wordt georganiseerd op internet wordt het belangrijker om praktisch aan de slag te gaan met een docent die je helpt als je vastloopt en ook als mentor kan optreden.

Corinne - Gevaarlijke site, dat onderwijsvanmorgen. Dacht ik alleen heel even het nieuwe artikel van Henk Witteman te lezen, zit ik gefascineerd te kijken naar het college van Walter Lewin over het Doppler effect, heb ik me aangemeld als geïnteresseerde bij de Steve Jobsschool van Maurice de Hond en denk ik erover te leren breien. Er moet ook nog gewerkt worden!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%