Home » onderwijslinks

onderwijslinks

De iPAD is uit sinds vrijdag en op WebWereld verscheen op zaterdag al een artikel van Jasper Bakker over vijf concurrerende apparaten. Er is namelijk ‘more to life’ dan alleen de iPad al vraag ik me af of die net zo succesvol kunnen worden, na de grote voorsprong die Apple heeft genomen met de iPod en de iPhone.

 

 

 

 

 

 

 

In mijn huis is sinds vrijdag een iPad aanwezig en het is een prachtig ding met veel mogelijkheden en aantrekkelijkheden voor het onderwijs. Er zijn nog te weinig toepassingen beschikbaar op dit moment om breed in te voeren, maar dat nadeel zal spoedig verdwijnen. Op talloze plekken wordt gewerkt aan onderwijstoepassingen voor de iPad en andere tablets. Een aardig initiatief vindt dit najaar plaats op de Grenoble Ecole de Management waar een geselecteerde groep studenten in het nieuwe Laboratory of Experimental and Innovative Pedagogy zich zal buigen over de didactische mogelijkheden van serious games, mind mapping, e-Readers, smartphones & Microsoft SharePoint applications en de HP tablet.

 

Malmberg heeft al twee woordtrainers voor de iPhone die uiteraard ook functioneren op de iPad. Wie leuke apps ontdekt, melde het ons. Ik heb er alvast eentje: Uzu, een totaal onnut ding, hooguit fascinerend en rustgevend en prachtig.

 

Een immer actueel onderwerp, ook op onderwijsvanmorgen: pesten. Deze maand studeerde communicatiewetenschapper Niels Baas af op een onderzoek over online pesten door basisschoolleerlingen. In het onderzoek werden drie aandachtspunten gevonden voor de aanpak van het probleem. Allereerst zijn de cyberpesters zich vaak niet bewust van de impact. Ten tweede blijkt dat slachtoffers niet snel hulp durven te zoeken, vanwege angst voor de gevolgen. Als laatste blijkt dat de term “cyberpesten” erg abstract is, waardoor huidige voorlichting mogelijke minder effectief is. In het onderzoek werd, voor het eerst in Nederland, een methode gebruikt waarbij de nadruk lag op het perspectief van de kinderen.

 

Een digitale versie van het onderzoeksrapport is te bevragen bij de auteur, zie de link onderaan het artikel op de site van de Universiteit van Twente.

 

In mei 2009 schreven we hier over de lezing van de Britse onderwijskundige sir Ken Robinson tijdens Innovatie maakt school in Antwerpen. Sir Ken geeft die lezing over de revolutie die het onderwijs zou moeten ondergaan om (jonge) mensen recht te doen nog steeds, zij het in weer wat gewijzigde vorm, maar altijd geestig en interessant.  De lezing is te zien op de site van TED. Je kunt er Nederlandse ondertiteling bij aanzetten.

 

En als je toch bij TED rondstruint, bekijk dan ook nog JK – Harry Potter – Rowling’s TED-talk over de voordelen van falen en het belang van verbeeldingskracht (“Failure simply means stripping away the inessentials”).

 

Op de site van CompetentCity staat een aardig artikel van hersenonderzoeker Jelle Jolles waarin hij nog eens uitlegt hoe hij de nabije toekomst van het onderwijs ziet, waarin met oog voor de verschillende tempi en ontwikkelingsstadia leerlingen in functiegroepen leren.

 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.