Home » Denk en of doen: links of rechts?

Denk en of doen: links of rechts?

Docenten en leerlingen hebben er alweer één of meerdere lesweken opzitten. Voor docenten betekent dit nieuwe klassen met ook nieuwe leerlingen. Wellicht zet dit aan tot nadenken over verschillende leerstijlen en misschien ook over de eigen doceerstijl. Voor de zomer eindigden we met de vier globale leerstijlen. We pakken nu de draad weer op met een uitstapje naar een verwant onderwerp: verschillen in het functioneren van de linker- en rechterhersenhelft. Hebben de hersenhelften verschillende functies? En wat heeft dit te maken met leerstijlen?

Dat de beide hersenhelften verschillende functies hebben, is waarschijnlijk wel bekend. Dit fenomeen kwam in de belangstelling na het onderzoek van neurospycholoog en neurobioloog Roger Sperry die hier in de jaren zeventig en tachtig onderzoek naar deed. Hij kwam op dit idee na onderzoek bij epileptische patiënten waarbij de verbinding tussen de twee hersenhelften was doorgesneden om epileptische aanvallen te voorkomen. Sperry toonde aan dat de twee hersenhelften specifieke functies en daarmee ook een eigen bewustzijn hebben. In de linkerhemisfeer zijn het spraakvermogen, logica en de ratio gelocaliseerd, terwijl de rechterhemisfeer zich richt op ruimtelijke analyse en gevoel.

Neuro-onderzoekers bouwden hierop voort in de jaren negentig. Zo ontstond een uitgebreide karakteristiek van beide hersenhelften (zie bijlage). De bevindingen van dit onderzoek kloppen wonderwel met het verschil tussen de serialistische en de holistische leerstijl. Het is niet moeilijk om de serialistische leerstijl te koppelen aan de linkerhemisfeer (nadruk op analyse en details) en de holistische leerstijl aan de rechterhersenhelft (nadruk op synthese en oriëntatie op het grote geheel).

Zo kun je dus je leerstijl bepalen door vast te stellen wat je dominante hersenhelft is. Dat kun je doen door te kijken of de beschrijvingen van de linker- of juist die van de rechterhersenhelft beter bij je passen (zie bijlage). Hoewel we weten dat het brein gebruik maakt van beide hersenhelften, is het toch waarschijnlijk dat u spontaan één van de twee hersenhelften inschakelt bij nieuwe taken, ook bij leertaken. 

Via de categorie ‘leerstijlen’ (rechtsboven in het scherm) kunt u alle artikelen over leerstijlen terugvinden.

De zomerreeks motivatie gaat ook na de zomer door. Vanaf volgende week vindt u elke twee weken een artikel over dit onderwerp.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.